Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Vi skiftede til en Kia

DagbogPosted by Henrik Scheel 2016-08-29 23:23:51
Vores nye elbil er en Kia Soul EV, som jeg ind imellem skriver om her: http://soul.spjeldager.dk/

  • Comments(1)//elbil.spjeldager.dk/#post69

Ombygning til Lithium

IdeerPosted by Henrik Scheel 2015-09-09 21:54:35
Jeg havde planer om at ombygge bilen til Li-Ion batterier, men NiCd batterierne i den var for gode til det, og så havde jeg heller ikke tiden til det.

Jeg skrev på http://elbilforum.no/ at der er folk i Danmark der leder efter gamle elbiler egnet til ombygning, og har fået dette svar:

Vi har en del Think Classic i Stavanger.

Om noen vil ha disse for 20 000 kr uten batteri og lader så gi beskjed. Perfekt for ombygging til Litium.

Så hvis du er interesseret, så opret en profil på det Norske forum, og skriv et indlæg under køb og salg. Der er langt flere mulige emner end i Danmark.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post68

Farvelbil

DagbogPosted by Henrik Scheel 2015-09-04 00:47:50
Så blev bilen solgt, og får sin fremtid i det Jyske.Fremover vil jeg skrive om vores nye elbil: Nissan e-NV200 Evalia på http://evalia.spjeldager.dk/
EDIT: Evalia'en var kun en kort overgang: Vi kører nu Kia Soul EV.



  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post67

Annoncelinks

DagbogPosted by Henrik Scheel 2015-08-28 00:54:36
Bilen er sat til salg på bilbasen:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/106/11-kw-electric/2584525

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post66

Ny pris: 25000

DagbogPosted by Henrik Scheel 2015-08-16 21:37:57
67261 km.
Nu skal bilen væk, vi "opgraderer" til en Nissan e NV-200 elbil.


  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post65

Til salg: 34.985 kr

DagbogPosted by Henrik Scheel 2014-10-31 17:14:44
64.935 km
Bilen er sat til salg. Jeg har erkendt at efter jeg er startet som selvstændig får jeg ikke tid til at ombygge den til Lithium, når NiCd batterierne engang bliver slidt op.

Bilen er i god stand af en 15 år gammel bil at være, og den pendler dagligt til job.

Ekstraudstyr / udskiftninger:
- "Relight2010" (til udlæsning af fejlkoder og speciel ladning før vandservice)
- Sæt til vandservice
- Batteriovervågning ("Robometer": Advarer ved overbelastning af svage celler)
- Webasto kabinevarmeren tændes fra telefonen, så bilen er optøet før man kører
- Bluetooth autoradio
- Vinterdæk på stålfælge
- Gamle sommerdæk på alu-fælge
- Vandpumpe udskiftet med en børsteløs vedligeholdelsesfri

Hvis du er interesseret: http://www.guloggratis.dk/biler/personbiler/el-bil/anden-model/annonce/25213623-elbil-peugeot-106




  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post64

Omdrejningsfølerledning fixet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2014-09-29 22:14:03
63.866 km
Speedometeret holdt op med at virke, først sporadisk, men derefter permanent. Signalet kommer fra omdrejningsføleren i gearkassen: Eftersom der er fast gearing og ingen kobling, så drejer gear-akslen altid i samme forhold til hjulomdrejningerne, og kan direkte benyttes til speedometer-signal.

Motorstyringen benytter også omdrejningsfølerens signal: Når der ikke er korrekt signal, kan motorstyringen brænde af! Så bilen har holdt stille, mens den ventede på at jeg fik tid til at reparere det.

Jeg fandt en tråd på elbilforum.no der beskrev at ledningerne ofte slides over, og at de kan forlænges uden at tage motoren ud af bilen. Da jeg kørte bilen på ramper og kiggede efter, var det klart at en af ledningerne til omdrejningsfølerstikket på gearkassen var slidt over. Jeg klippede de øvrige ledninger, så jeg kunne tage stikket ind og lodde ledningsstykker på, til forlængelse.

Efter lidt googling fandt jeg noget værktøj der så ud til at kunne hjælpe med at lodde stikket på under bilen: Afisoleringstang, loddesamlere og varmluftpistol.


Det fungerede som forventet, og var en stor hjælp. Det var ikke lykkedes at lodde ledningerne sammen uden dette værktøj!

Nu fungerer speedometer og motorstyring perfekt, så bilen benyttes igen til pendling til job smiley



  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post63

Verdens største elbilparade d. 21/9-2014

DagbogPosted by Henrik Scheel 2014-09-10 19:21:19
Jeg deltager sammen med en ven (i hans bil) i et Guiness rekord forsøg: Verdens største elbil parade over en bro. Det foregår kl. 16 søndag d. 21/9, fra Malmø mod København, over Øresundsbroen.

Yderligere info og tilmelding: Elbil verdensrekordforsøg

Vi deltager også i Oresund Electric Car Rally, håber på en bedre placering end sidste år :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post62

85 km normal kørsel

KørselPosted by Henrik Scheel 2014-06-19 22:49:25

63.092 km.

Kørte i morges til arbejde i Birkerød, efter arbejde ind til Tivoli i Københavns centrum, og derefter hjem. I alt en tur på 85 km, primært på motorvej, men også en god del bykørsel. Kørte som sædvanligt: En ret let speederfod, ikke over 100 Amperes forbrug, og ikke meget over 80 km/t.

Det passede lige: På den sidste km, hvor kapacitetsmåleren viste ca. 2 pct, begyndte robometeret at pippe konstant, når forbruget var over ca 50 ampere. Det var spændingen i den bageste kasse der begyndte at falde, så det er formodentlig det nye batteri der enten har lidt lavere kapacitet end de andre, eller endnu ikke er blevet "udjævnet" til fuld kapacitet.

Intet tab af kølervæske, og ellers kun enkelte sporadiske pip fra robometeret.

Bilen er kun blevet fuldt opladet til laderen stoppede en enkelt gang siden batteriskiftet i søndags, så det kan blive bedre, efter et par fuld-ladninger mere.

Fedt at bilen er på toppen igen :-)



  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post61

Siden sidst

DagbogPosted by Henrik Scheel 2014-06-18 23:01:01
63.007 km.
Jeg har ikke fået opdateret bloggen længe, så der er en del at berette!

Robometeret gav mere og mere mærkelige målinger, så jeg frakoblede det helt. Det var dog tydeligt at der var en svag celle, så bilen blev skånet mest muligt, og har ikke kørt ret meget. Forsøgte også at rense sulfateringen hvor batterikøleslangerne sidder på rørene under bilen.

I december skiftede jeg bremseskiver og synede bilen. Skiverne ruster altid, fordi motorbremsen (regen) klarer det hele. Tesla kalder det "one pedal driving" :-)

Bilen fik vandservice, og det gamle problem med den fladtrykte slange i 11'er kassener tilbage, så jeg fik bestilt en alternativ løsning hjem fra Norge: en slange der kan monteres på en måde så den ikke trykkes flad mod kassen.

Jeg kørte forhjulene på ramper, og skiftede den midterste robometer sikringsmodstand, skruen ind i ledningen under bilen var rustet væk, og knækkede, så jeg skiftede til en ny. Skiftede også modstand, og strammede skruen på plus-føleren. Så viste robometeret stabilt at der var en celle i 11'er-kassen der er død. Kontrolmåling af kasserne viste det samme.

Jeg fik langt om længe monteret robometeret med et par skruer, så det kan aflæses med begge hænder på rattet.

Peter "PC" havde igen "recyclede" NiCd batterier på lager, så jeg aftalte en dag hvor jeg kunne komme og skifte det defekte batteri. Det gik planmæssigt, efter at have fundet det defekte kunne et udskiftningsbatteri sættes til at lade 3 timer med 10 Ampere, og var så klar til montering (idet rest-kapaciteten var ca. 31 % da jeg nåede frem).

Den klemte slange blev også udskiftet, 11'er kassen monteret, og bilen sat til PC's lynlader, imens jeg pakkede alt mit værktøj ind i bilen igen.

Robometeret kom kun med enkelte små-pip, både under ladning, og på turen hjem. Har siden kørt bilen til arbejde og hjem, robometeret pipper kun når speederen kommer for langt ned, så batterierne overbelastes. Operationen lykkedes, bilen er bedre end nogensinde. Den lækker heller ikke kølervæske mere :-)

Jeg planlægger en samlet kørelængde på 80 km i morgen, så må vi se hvordan den klarer det.



  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post60

Nye børster

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2013-08-26 19:39:56
61.687 km
Bilen var begyndt at have tydelige "klikkende" lyde ved lav fart, og da jeg kontrollerede børsterne var især en slidt godt ned. Jeg bestilte nye børster hjem fra Eco-drive i England, og lovede indehaveren at han kan lade hos mig næste gang han kører elbil i Danmark.

Børsterne blev monteret d. 11/8, og siden har bilen kørt uden mislyde.

Den taber lidt kølervæske, så jeg skal snart afsætte tid til at "afsulfatere" rørene under vognen, så gummislangerne slutter tæt til igen. Indtil videre topper jeg bare op med vand, der er ikke overhængende fare for hård nattefrost for tiden.

Siden sidste batteriservice har bilen overladet 400 Ah, så jeg har bestilt 10 liter frisk-destilleret vand fra Skanderborg Apotek.

Bilen har fået skiftet venstre forhjulsleje hos en lokal mekaniker, og forreste højre bærearm hos Peugeot, da bilen var til serviceeftersyn ved 60.000 km, for et par måneder siden.

Der har været en henvendelse på bilbasens kopi af salgsannoncen på dba.dk, men desværre uden mobilnummer, og email-adressen fungerede ikke da jeg forsøgte at svare.

Bilen pendler for tiden 60-75 km om dagen.


  • Comments(8)//elbil.spjeldager.dk/#post59

Til Salg!

DagbogPosted by Henrik Scheel 2013-06-05 23:26:21

59.917 km.

Så er bilen sat til salg for 47.995 i Den Blå Avis: http://www.dba.dk/elbil/id-91993771/

Det holder ikke at vi har tre biler, når vi kun er to der har kørekort i familien, og med vores ændrede kørselsbehov bliver det desværre elbilen der skal sælges.

Har kigget lidt på en Toyota Rav 4 EV med 100 miles rækkevidde, de sælges for 40.000 $ i Californien. Sådan en brugt importeret vil være billigere end brændstofudgaven i DK! Så længe elbiler er fritaget for afgift...

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post58

Verdens største elbil Rally

DagbogPosted by Henrik Scheel 2013-06-03 12:57:57
59.866 km.

Bilen og jeg deltog i weekenden d. 1.-2. juni i verdens største elbil rally: 'Øresund Electric Car Rally', med 60 deltagende biler (nr 46): http://www.oecr.org/resultat-2013/. Resultat i konkurrencen: Nr. 48.

Min co-driver meldte afbud lørdag morgen ved 9-tiden hvor første bil skulle starte kl. 10:30, så jeg shanghajede en tilfældig interesseret der var ude at kigge på bilerne på Christansborg slotsplads (Mogens Wulff). Han overtalte sin hustru til at tage toget til Helsingør, og navigerede så på bedste vis for mig, på den skønne rute op igennem Nordsjælland til Helsingør, hvor vi undervejs skulle finde svarene på 6 kontrolspørgsmål. Hele lørdagen drejede sig om økonomikørsel, så det gjaldt om at køre så energiøkonomisk som muligt.

Efter lidt kaffe og kage med de andre deltagere sagde jeg farvel til Mogens, og tog færgen til Helsingborg for at køre til Stadstorget for præsentation og fremvisning af alle bilerne.

Ved 16-tiden flyttede vi bilerne til Hamntorget, hvor hver bil blev tilsluttet overvåget opladning med præcisionsmålere fra Siemens, så energikonkurrencen kunne afgøres så præcist som muligt. Da havde bilen kørt 85 km siden starten i København, på en dejlig varm dag hvor vinduerne ind imellem var rullet ned. Der var 7% rest-kapacitet på batteriet.

Ved aftenens middag og fest annoncerede jeg for de ca. 150 festdeltager at jeg ikke havde en co-driver til om søndagen, så de svenske deltagere og arrangører ringede rundt til venner og bekendte. Heldigvis var der en der meldte sig frivilligt, som oven i købet fik en sort-hvid kopi af kortene om aftenen. Efter festen tegnede jeg den bedste rute ind på kortene med en marker.

Søndag morgen ved bilen kunne jeg hilse på min ny co-driver Tove Elmèr, som på glimrende vis bevarede overblikket over road-book kortene, på turen fra Helsingborg til Landskrona først, derefter videre til Malmø. Dagens tur skulle køres med en fart på 40 km/t (strafpoint ved afvigelse), og der skulle findes kontrolbogstaver langs ruten.

I Citadellet i Landskrona var der nogle præcisionsøvelser der kunne give lidt ekstra point, og en bolle og lidt kage.

Jeg havde vist ikke valgt den helt rigtige rute, i hvert fald så vi slet ikke alle de kontrolbogstaver der skulle være på vejensmiley. Muligvis en fejldisposition at fastlægge ruten sent om natten efter en fest med vin og øl.

Vi for lidt vild ved en omkørsel, og kom noget sent til mål ved Turning Torso i Malmø, med kun 2 % rest-kapacitet på batteriet. Havde i alt kørt 88,8 km siden start, med varme på hele vejen, da det var en ret kølig og blæsende dag. Bilen blev sat til at lade med det samme.

God stemning og mange udstillere og tilskuere på pladsen indtil præmieoverrækkelsen ved 15:30 tiden, og så endelig noget at spise og drikke!

Med 60 km hjem over Øresundsbroen i modvind skulle min bil lades næsten til 100% for at kunne køre de 60 km hjem, så jeg hang lidt ud, og talte lidt med føreren af den danske Mercedes el-kassevogn der også trængte til noget mere strøm. Ved 18-tiden blev vi sendt hjemad, da 'ladeinfrastrukturen' skulle pakkes væk igen.

De 92% kapacitet regnede jeg for at være rigeligt til hjemturen, men jeg kunne kun holde 60 km/t ved 100 Ampere op ad Øresundsbroen, så jeg var nødt til at køre meget forsigtig hjem. Blev overhalet af folk med trailere på de flade stykker... Da jeg nåede hjem var rest-kapaciteten på 0%, efter ialt 66 km.

I alt (lør-søn) ca. 240 km tilbagelagt, og et kanon-arrangement. Jeg vil klart køre TSD-rally igen, det er spændende, svært og sjovt!

  • Comments(2)//elbil.spjeldager.dk/#post57

Søger co-driver d. 1.-2. juni

DagbogPosted by Henrik Scheel 2013-05-09 12:39:28
59.182 km

Bilen og jeg er tilmeldt OECR, Øresund Electric Car Rally, så nu mangler jeg en co-driver der vil køre med rundt om Øresund i den første weekend i Juni.

Det er jo ikke et rally som på TV, hvor det gælder om at køre hurtigst; her er målet at køre en forud planlagt rute mest energieffektivt om lørdagen (København-Helsingborg), og holde fastsat hastighed på hver delstrækning af en rute om søndagen (Helsingborg-Malmø).

Bilen kører ellers som før med den nye batteri-blok, rækkevidden er ikke nedsat. Robometerets pippen er til at leve med, det er en god påmindelse om ikke at presse batterierne for hårdt. Lyden kan slås fra; så kan man bare holde øje med spændingen på displayet :-)

Har forøvrigt set at Tesla slår på tromme for 'one pedal driving' i deres nye model S; Man behøver næsten ikke bruge bremsen når man kører, hastigheden styres normalt kun med speederen. Det er den måde min bil kører på hele tiden :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post56

Batteri overvågning

TeknikPosted by Henrik Scheel 2013-04-07 21:07:23
58.499 km

I dag kørte jeg bilen til PC's værksted nær Tølløse. Robometeret pippede allerede omkring 90 % restkapacitet ved 100 ampere. Da jeg nåede frem var der 48 % restkapacitet.

Robometeret indikerer at det er i de to kasser foran der er svagheder i forhold til den bageste kasse, spændingen pr. blok bliver mere end 0,05 Volt lavere for end bag, når der trækkes meget strøm.

Jeg skilte det nødvendige ad for at kunne åbne 3'er kassen for første gang. Originale blokke fra 13 jul 1999. Med oliefingre på siden af blokkene - de har vist været taget ud før. Med batteritesteren kunne jeg afgøre at spændingen efter 10 sekunders testbelastning faldt fra 6,4 Volt til 5,9 Volt. Det er lidt lavt i forhold til at der skulle være 48% restkapacitet, de burde kunne holde 6 Volt. Det var det samme for alle 3 blokke, så der var ikke en bestemt synder at udpege (og udskifte).

Jeg samlede det hele igen, spiste frokost, samlede værktøjet og nussede lidt om bilen mens den ladede en time, og kørte hjemad da kapacitetsmåleren viste 70%.

Fandt heldigvis en hestetrailer der kørte 80 som jeg kunne tailgate på motorvejen hjemad, det mindsker luftmodstanden.

Hentede senere min datter hos en veninde, så bilen endte med 6% restkapacitet efter ca. 90 km's kørsel.

Jeg funderer lidt over om det kan være den tidligere ejer der har påfyldt batterivand uden først at køre den særlige vedligeholdelsesladning, der hæver elektrolytniveauet. Hvis batterivand påfyldes uden vedligeholdelsesladning først, så kan elektrolytten senere "løbe over", og dermed fortyndes ved efterfølgende vandpåfyldninger.

3'er kassen var den der tog mest vand pr. blok ved seneste vandpåfyldning.

Det kan bare ikke passe, når rækkevidden er som den skal være, for alle batterierne.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post55

Olie og vandpumpe skiftet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2013-04-07 20:47:36
I torsdags tog jeg en time på gør-det-selv-værkstedet. Her skiftede jeg gearkasseolien. Den brugte olie var knap så metal-glinsende som ved sidste skift.

Nu bilen var oppe checkede jeg også motoren: Kommutator og det nederste kul. Det ser fint ud, ikke meget støv i motoren, fin blank kommutator, og masser af kul tilbage.

Forhjulene kom også af, og bremserne blev kontrolleret. Sidst smurte jeg med kobberfedt, og det fungerer, bremsehusene kunne skubbes ved håndkraft, og stemplerne var ret lette at presse lidt tilbage.

Købte et sæt hjulkapsler nu jeg var ude, det pynter gevaldigt. Næste skridt må være at vaske bilen :-)

Da jeg kom hjem skiftede jeg batterikølingsvandpumpen ud med den ny Webasto-vandpumpe. Den skulle have lidt hjælp for at komme igang: Pumpen flytter kun væske, så hvis der er luft i pumpehuset er der ikke nogen cirkulation. Åbner man reservoir-beholderen, sætter ansigtet til og puster, så flytter væsken sig, og så kan pumpen få fat, og boble luften ud.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post54

Rallytilmelding

KørselPosted by Henrik Scheel 2013-04-02 09:50:31
58.263 km

Nu er bilen og jeg tilmeldt Øresund rundt rallyet d. 1-2 juni: http://www.oecr.org/anmalan/startande-bilar.

Løbet kræver lidt planlægning, de ca. 80 km pr. dag er tæt på bilens rækkevidde. Det går nok, det er jo sommer, og jeg har tidligere kørt op til 90-95 km på en opladning, når jeg har startet få timer efter opladningen var afsluttet, og det ikke var for koldt.

Første dags etape (København - Helsingør - Helsingborg) er en energikonkurrence - mindst energi pr. kg vinder. Sidste år var Tesla'erne i top i den konkurrence. Anden dags etape (Helsingborg - Malmö) er "regularity rally": Man skal køre en bestemt rute, og holde en bestemt gennemsnitshastighed på de forskellige etaper.

Jeg synes selv jeg er ret god til at planlægge kørslen langt frem, hvilket er en stor del af nøglen til energibesparende kørsel: Når du træder på bremsen smider du energi væk, så det gælder om at minimere risikoen for at skulle bremse. Det opnår man med en meget let og tøvende speeder-fod, og et godt overblik over trafikens rytme, inkl. status for lyskryds langt forude. Den anden del er at holde hastigheden nede, vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden: Kører du dobbelt så hurtigt koster det 4 gange så meget energi!

Det bliver sjovt at prøve regularity rally (kaldes ofte TSD); og jeg er begyndt at kigge efter GPS-smartphone-apps der kan assistere med at overvåge gennemsnitsfart under konkurrencen. Jeg er sikker på at det er nødvendigt med en co-driver, hvis kørslen både skal foregå sikkert og samtidig følge anvisningerne i den "road-book" der udleveres ved starten. Jeg har dog endnu ikke fundet en kortlæser/navigatør/2.kører.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post53

Batteriovervågning installeret

TeknikPosted by Henrik Scheel 2013-03-12 18:09:23
58.101 km

I forgårs installerede jeg robometer i bilen. Robometer er et system der kontinuerligt måler spænding på 11'er-kassen, spænding på 6'er+3'er kassen, strøm ind/ud af batteriet samt temperatur i 3'er batterikassen.

Hvis spændingen pr. celle i de to dele af batteriet afviger mere end 0,05 Volt, giver den et lille advarende pip for hver måling. Der måles ca. en gang i sekundet. Hvis spændingen afviger mere end 0,1 Volt pr. celle giver den vedvarende hyletone.

Erfaringen med kørsel (indtil videre kun 44 km fra 100%) viser at ved gentagne lange strækninger med forbrug på over 100 Ampere, begynder den at pippe (ved omkring 60% kapacitet). Så er det bare et løfte speederen lidt, så holder den straks op.

Det virker som om pipperiet blive mere udbredt ved lavere rest-kapacitet. Det er fint nok, så bliver føreren mindet om at når restkapaciteten er lav og bilen er sløvere end den plejer, skal der trædes mindre på speederen, ikke mere! Dette for at beskytte de svageste celler i batterierne.

Så må vi se om det vil ændre vores køre/lade-mønster, så vi ikke kører batterierne så langt ned mere.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post52

Batteridefekt!

DagbogPosted by Henrik Scheel 2013-02-13 21:01:17

57.866 km

Bilen pendlede dagligt til arbejde i Hillerød, 70 km om dagen. Kapacitetsmåleren nåede hver dag ned omkring 5-15% rest-kapacitet, selv i de kolde perioder med frost og sne. Det er skønt at kunne fjernstarte varmen med telefonen, så ruderne er tøet op når man kommer ud til bilen smiley

I slutningen af oktober begyndte bilen at virke endnu mere sløv end den normalt er, og laderen fortsatte ladningen længere tid end normalt om morgenen. Og d. 31/10 tændte ladelampen så kort efter jeg var begyndt på turen hjem fra arbejde, dvs. ved omkring 60 % restkapacitet! Bilen kørte derefter meget sløvt hjem, men nåede dog hele vejen hjem.

Øv øv øv - batterier er dyre og besværlige at udskifte, og det var ikke til at vide hvor mange der var defekte smiley. Vi har behov for to kørende biler, og da det ikke virkede som om der var en nem udvej til at få elbilen ud at køre igen, der er jo ingen værksteder der til en rimelig pris kan fejlsøge og reparere disse gamle PSA elbiler i Danmark. Så vi købte en fabriksny C1 benzinbil i stedet...

Elbilen fungerer sådan at ladelampen tænder når spændingen på hovedbatteriet er under en vis grænse, og derefter beskytter computeren batteriet ved at begrænse strømtrækket til motoren. Det sker normalt først når batteriet er ved at have afladet 70-110 Ah, men hvis der er en eller flere defekte celler der polvender i batteriet, så falder spændingen.

For at forberede salg af bilen; reparation af bilen; eller indkøb af erstatnings-NiCd batterier når vi alligevel skulle gennem Oslo under vinterferien, aftalte jeg med PC på elbilforum.no at jeg ville køre til hans værksted nær Tølløse for at tage batterikasserne ned og undersøge batterierne der.

Jeg ladede bilen, og gav mig afsted på den 40 km lange tur ad de små veje. Desværre tændte ladelampen ved 83 % så farten gik ned, og da jeg havde kørt 34 km lukkede computeren helt af for motoren. Så resten af turen foregik på et fejeblad smiley

Jeg havde på forhånd målt spændingen på hver af batterikasserne aftenen før, og målte dem igen nu: Den bageste batterikasse med 11 blokke (a 5 celler) viste ved begge målinger en signifikant lavere spænding pr. celle end de to andre batterikasser. Så da bilen var kommet på liften tog jeg 11er kassen ned, åbnede den, pillede alle kølevæskeslangerne af og målte hvert enkelt batteri igennem. De fleste lå omkring 6,5 Volt, men der var et batteri der var under 5 Volt. Jeg afmonterede det, og tog det op af kassen, og kunne se på den ene endegavl at batteriet øjensynligt havde været meget varmt: Der var kommet smeltet metal ud af siden! Om det er Cadmium eller Nikkel skal jeg ikke kunne sige, men den blok dur i hvert fald ikke mere!

PC var i mellemtiden kommet hjem fra arbejde, og viste mig hvor batteritesteren var.

De andre batterier i 11er-kassen testede ok. Vi tog sammen 6er kassen foran ned og åbnede den: Batterierne her testede også ok, så vi samlede og monterede den igen. De sidste 3 batterier kan testes oppefra, uden lift, og det var dem der havde den højeste gennemsnitlige celle-spænding, så dem sprang vi over i denne omgang.

PC fandt et godt batteri af den rette orientering frem, som han tidligere havde købt. Det var produceret i 2000 og var det tætteste han havde på mine der er produceret i 7. måned 1999. Batteriet tog godt imod ladning, så det blev sat til en lader i 5 timer, for at komme op i samme ladetilstand som min pakke. Og jeg blev så kørt til toget, så jeg kunne komme hjem og sove efter en lang dag.

Dagen efter tog jeg toget tilbage igen, monterede det ny batteri på plads i batterikassen, samlede og monterede kassen i bilen, fyldte kølervæske på, og fik så en tår hjemmebrygget øl og en hyggesnak med PC mens bilen fik en tur med hurtigladeren.

Batteriet holdt fint spændingen på hjemturen, så jeg tog motorvejen (dog ikke hurtigere end 70-80 km/t): Der var 40% kapacitet og ingen ladelampe da jeg nåede hjem, så operationen lykkedes, patienten er helbredt smiley

Nu skal jeg så have monteret det Robometer som jeg også købte af PC, så jeg kan få batteriadvarsler FØR bilen holder i vejkanten!

Det virkede som om gearkassen tabte lidt olie fra aftapningsproppen, så der skal skiftes tætningsringe og påfyldes olie, og så skal vandpumpen der tidligere har strejket udskiftes med en ny. Jeg fik et tip af PC om at købe pumpen hos en Webasto-mekaniker; Webasto-vandpumperne er børsteløse, produceret til brug i biler, og er lukket så den danske salt-tåge ikke tager livet af dem.

  • Comments(3)//elbil.spjeldager.dk/#post51

Fjernbetjent varme, mm

DagbogPosted by Henrik Scheel 2012-10-07 15:56:05
56.457 km.

Bilen har ladet og kørt fint, den bruges næsten hver dag for tiden. Minimum-distancen for min pendler-tur til arbejde og hjem ligger for tiden på 70 km, så jeg forventer at være nødt til at køre fossil-bil, når det bliver koldere, og batterikapaciteten ikke er til så lang rækkevidde. Der har været ca. 7-18 % tilbage på måleren efter 70 km ved 10 grader.

I dag kontrollerede jeg kul og kommutator, det ser fint ud, ingen brændte områder, og masser af kul tilbage.

For at opnå længst mulig rækkevidde satte jeg dæktrykket op til 3.0 bar igen (det var faldet til 2.6 bar på alle 4 hjul). Desuden motionerede jeg forbremserne og smurte bakkernes glide-flade med kobberfedt. Bremserne er meget udsat for snavs, og når bremsebakkerne "gror fast" har de tendens til at hænge ret meget. Det må jo koste noget energi, når bilen ikke kan trille.

Så ville jeg se om jeg kunne finde en måde at flytte Webastoens strømforsyning, så den kan startes af den GSM-modtager jeg har monteret tidligere. Jeg målte på den, og opdagede til min overraskelse at den har 12 Volt hele tiden. Jeg troede at grunden til at den ikke gik i gang var fordi den blev strømforsynet fra et tændingsstyret relæ, men det var altså ikke tilfældet. Så målte jeg på styre-ledningen, og der kommer fint spænding når jeg ringer til bilen. Så prøvede jeg at sætte stikkene i igen, og så gik webastoen i gang!

Jeg slukkede relæet, og ventede til den var stoppet, så prøvede jeg at ringe til bilen: Varmen tændte igen :-) Webastoen fik skiftet styrekortet tidligere på året, det kan være det er derfor det fungerer nu.

Super cool, nu kan jeg komme ud til en forvarmet bil hver morgen :-)

  • Comments(1)//elbil.spjeldager.dk/#post50

Ny rekord: 96,7 km!

DagbogPosted by Henrik Scheel 2012-08-20 21:59:03

55.050 km.

Bilen har i dag kørt 96,7 km efter opladning i nat. Det er nok en kombination af varmen (dagtemperaturer op i nærheden af 30 grader), og så de små snoede veje vi har kørt ad i dag: Sengeløse - Stenløse - Taastrup - Stenløse. Der var så 11-12% tilbage på batteriet, og derefter trillede jeg rundt. Ladelampen tændte ved 94,4 km. Slut temperatur: 34 grader, 112 Volt.

For resten har bilen været på det lokale Peugeot-værksted og få skiftet en utæt gummi-manchet omkring det inderste knokkel-led på venstre drivaksel.

  • Comments(4)//elbil.spjeldager.dk/#post49

Dyb afladning

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2012-06-26 16:16:23
54.479 km.

Bilen blev ladet op 3 timer på tidsur fra 7 procent natten til i går, og fik igen i nat 3 timer med ladestrøm, frem til 05:45. Så den har fået lov at overlade noget.

I dag kørte jeg så til Holte, samt diverse ærinder i Taastrup, hvorefter jeg trillede rundt omkring Sengeløse indtil batteriet var fladt. Ladelampen tændte efter 86 km, og jeg trillede videre til 90,4 km. Det virker som om bilens rækkevidde bliver forbedret :-)

Det er på vinterdæk, med en udetemperatur på omkring 18 grader, i blæsevejr, på bakker (bl. a. Geels bakke), og med almindelig forsigtig speederfod (dvs. altid i det grønne, max. 11 kW, ca. 75-85 km/t på motorvejen). Batteritemperaturen var 27 grader da jeg stoppede, og batterispænding steg fra 105 Volt til 111 Volt de første minutter den stod.

Efter turen var batteriet ikke fuldstændig fladt, så den fik lov at stå med lys, blæser og radio (7.5 ampere = 0,8 kW forbrug), indtil batterispændingen var nede på ca. 104 Volt.

NiCd batterierne danner krystaller når de er opladet, og krystallerne kan kun langsomt aflades. Dette er kendt som hukommelseseffekt, og det kan til dels modvirkes ved langsom dyb afladning af batterierne engang imellem.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post48

Vandservice samt kølesystemet tætnet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2012-06-11 14:52:51
54.088 km.

Operationen lykkedes, limningen af slangerne til manifolden fik tætnet lækken :-)

Efter rengøring i batterikassen undersøgte jeg gennemgangen i de to vandpåfyldningsstudser, da jeg tidligere har haft problemer med den ene.

Jeg fandt at en af batterivandslangerne bliver trykket imellem batterikassens låg og en køleslangestuds, så den bliver helt flad. Dette forårsager at der ikke kan komme vand / luft igennem ved vandpåfyldning på den række batterier (udløb i bilens venstre side). Jeg forsøgte med et stykke blik og en strip at sørge for en smule hul igennem.

Da jeg fyldte kølevæske på systemet, og satte pumpen i gang, kom der ikke nogen luftbobler. Jeg pillede pumpen ud, og tog pumpehuset af. Akslen havde nogle område hvor den var svær at dreje, så jeg gav den nogle dråber syrefri olie, og samlede det igen. Så boblede det livligt i beholderen, og jeg kunne fylde efter med kølevæske. Egentlig ikke så mærkeligt at pumpen sætter sig; den sidder ude i flere vintres salt-tåge, og har efterfølgende stået stille i omkring 8 måneder frem til februar i år.

Gad vide om pumpen først gik i stå, og derefter blev kølevæsken så varm at trykket forårsagede utætheden? I så fald er det heldigt at hverken batterier eller elektronik brændte af pga. manglende køling!

Det var meget lidt vand det lykkedes at tvinge igennem den flade slange ved den efterfølgende vandservice. Der kom heldigvis lidt igennem, så jeg satser på at alle batterierne er med korrekt væskeniveau nu. I alt fyldte jeg 5-6 liter destilleret vand på denne gang. Skanderborg Apotek sendte vandet direkte til mig.

Nu har bilen så kørt et par ladninger hvor den er ladet op fra hhv 40, 30 og 30 procent, så batterierne bør nu være normale igen, efter vandpåfyldningen.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post47

Utæt kølesystem

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2012-05-30 12:25:56

53.801 km.

Bilen har i en måneds tid dryppet lidt kølevæske fra venstre side af bageste batterikasse. I sidste uge var kølevæsken så faldet under minimumsniveau, så bilens bagende er nu sat på bukke, og bageste batterikasse er taget ned. Utætheden var i limningen af en oval gummislange til en plastikmanifold, der fordeler kølervæsken til de 11 batterier. Alle 12 gummislanger blev pillet af, manifolden renset, og limet på igen med cyano lim. Desuden satte jeg strips på alle slangerne, både på den nylimede manifold, og på den i højre side. Nu er kølesystemet i batterikassen tæt igen, jeg skyllede igennem med vand fra haveslangen, kølevæsken trænger nok alligevel til at blive udskiftet.

Jeg vaskede med sulfovand i en sprayflaske så godt jeg kunne uden at fjerne plastdækpladen over batterierne, så det klistrede kølevæske kom væk. Det havde samlet meget støv, og det kan formodentlig medvirke til selvafladning.

Nu batterikassen var åben undersøgte jeg også gennemgangen i slangerne der bruges til påfyldning af batterivand, idet det ikke lykkedes at tvinge vand igennem den ene række, sidste gang jeg påfyldte batterivand.

Det viser sig at en gummislange går tæt imellem en kølevæskestuds og batterikassens låg, og med tiden bliver trykket helt flad, så der ikke er gennemgang. Jeg satte en strips på med en lille blikplade, det giver mulighed for lidt gennemgang. Jeg undersøgte om der er gennemgang ved at sætte en stump haveslange på påfyldningsstudsen, og puste i den. Det er der nu, men det er ikke sikkert det er en langtidsholdbar løsning.

Det blev påfyldt batterivand for 3.500 km siden. Bilen har stået stille længe uden motor, så det er over et år siden, og det er desuden tvivlsomt om der kom batterivand på alle batterierne i den række der hører til venstre afløb dengang, så det er på tide at bestille destilleret vand fra Skanderborg apotek.

Jeg tror heller ikke på overladningstælleren, den er formodentlig blevet nulstillet da jeg havde begge batterier frakoblet for at skifte motoren. Så det er nok på tide med vandservice, når jeg har fået genmonteret batteriet og påfyldt kølevæske.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post46

Kører fint - og varmer igen

DagbogPosted by Henrik Scheel 2012-04-19 14:11:42
53.142 km.

Bilen kører fint med den ombyttede motor, men motoren 'hyler' lidt mere end den oprindelige der havde skrå kul.

'hens' drejede kommutatoren af på ankeret fra den gamle motor i Oslo i februar, men havde ikke kunnet finde growleren, så han havde desværre ikke undersøgt om der er kortslutning i ankeret.

Webastoen opgav ævred, den gik ud med det samme, hver gang den blev forsøgt startet. Så den har været til en ekspert (Rødovre Automontering), og har fået skiftet controller-kort og brændkammer - det kostede næsten det samme som en splinterny, inkl. fjernbetjening og montering. Og jeg valgte endda selv at afmontere og gen-montere bilvarmeren, for at undgå at de brændte 12 Volt-laderen af, ved afmontering af 12 Volt batteriet uden først at afbryde for hovedbatteriet.

Den varmer fint nu, og fungerer forhåbentlig de næste 10 år.

Temperaturen er ved at være til sommerdæk, så jeg må snart beslutte om de gamle alu-fælge skal skrottes, og få bestilt nye dæk og evt. fælge.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post45

Motoren er skiftet ud

TeknikPosted by Henrik Scheel 2012-01-23 23:37:28
51.398 km.

Motoren er skiftet ud med en brugt (fra JCBX på elbilforum.no). Det er den gamle model med lige kul. Bilen har kørt en uges tid med denne motor, og den fungerer tilsyneladende udmærket. Motoren "hviner" lidt mere end den oprindelige.

Jeg har aftalt med "hens" fra elbilforum at han kigger på om ankeret fra den oprindelige motor kan renoveres, mens vi er på skiferie i Sverige. Vi passerer alligevel igennem Oslo hvor han bor, på vejen op og hjem.

Jeg har monteret et stik med forbindelse til driftbatteriet (120 Volt) under motorhjelmen. Jeg vil tilslutte en CTEK lader der kan holde 12 V batteriet i god form. Jeg vil ikke risikere at DC-DC'en brænder af igen!

Jeg har desuden isoleret Webastoens varmtvandsbeholder med et gammelt liggeunderlag. Det lader til at virke godt, der kommer hurtigere varme på, og der er stadig til lidt lun luft efter en times parkering.

Foran køleren til batteri / elektronikboks-kredsen har jeg anbragt noget bølgepap med lidt huller, idet kølingen er alt for effektiv (batterierne fungerer bedre når de er varmet lidt op).

Computeren har fejlkoderne:

E0: Permanent isolationsfejl

M3: Motor temperaturføler: Kortslutning til plus eller afbrudt

Q0: Sporadisk isolationsfejl

Q4: Kølemiddel temperaturføler: Kortslutning til plus eller afbrudt

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post44

Motoren brændt igen

TeknikPosted by Henrik Scheel 2011-12-30 23:42:23

51.318 km: Kommutatoren bliver stadig brændt de fire steder :-(

Enten er der højdekast på kommutatoren, eller også er der en kortslutning.

Jeg leder efter en brugt motor jeg kan køre med, imens jeg renoverer den nuværende.

elbilforum.no er fantastisk til at få kontakt til dem der har det der mangler :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post43

Vacuumkontakten justeret

TeknikPosted by Henrik Scheel 2011-12-18 18:19:25

51.103 km

Bilen blev godkendt ved syn d. 12/12, den skulle bare have skiftet de fire blinklyspærer foran til orange pærer. 'Malingen' var skallet af på dem der sad i.


Fik i dag justeret vacuumkontakten, så vacuum-pumpen stopper igen. Under plastichætten sidder en justerskrue. Den har umbraco i et eller andet tomme-mål imellem 5,5 og 6 mm, men en torx 40 kunne fint få fat. Pumpen kunne stoppe igen, da justerskruen var kommet ca. en halv omgang ud.


Bilen køres fortsat kun i 'det grønne', dvs. op til 11-12 kW effekt. Motoren kører og lyder stadig godt, har endnu ikke kigget på hvordan kommutator og kul ser ud.


  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post42

Endelig kører bilen igen!

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-12-11 16:10:15

50.996 km, 11/12-2011. Påfyldt 8 liter benzin.

Efter mange timer på ryggen under bilen med slibepapir korn 220 og 600, afvaskning med vand, trykluftblæsning, og hjulrotation med håndkraft uden fremgang, lykkedes det endelig i dag at få speederen til at tage fat igen :-)

De seneste tiltag:

- En tandbørste med sulfo til at vaske skidtet mellem kommutator-lamellerne væk, efterfulgt af skylning med vand og trykluft tørring.

- Skift til de bløde kul vi kørte med indtil april: De så meget bedre ud i overfladen end de seneste.

Nu kører bilen, og det er godt, for den skal være synet inden i overmorgen!

Jeg både kører og lader forsigtigt, da batterierne har holdt pause i et halvt år, og kommutatoren og børsterne skal slides til før motoren kan tåle fuld effekt. Der er nogle skadede lameller, så motoren bør aldrig køres uden for det grønne felt mere, desværre.

Nu får vi se om de mange timer resulterer i en permanent forbedring af motoren, eller om den slipper speederen igen i løbet af nogle måneder.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post41

Motor og batterikasse monteret igen

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-12-11 16:00:08

50.976 km, 6/12-2011.

Da det virkede som om der var overgang i motoren i april/maj, besluttede jeg selv at tage motoren ud, skille den ad, måle den igennem (for at finde evt. overgang), vaske motoren indvendigt, skifte leje og simmerringe, og få kommutatoren drejet af i en drejebænk.

Kommutatoren fik jeg pudset af i en drejebænk, hos naboen til en ven. Jeg byggede selv en megger af en transformator, modstand og lysdiode, men fandt ingen tegn på overgang ved 240 Volt. Det virkede til gengæld som om lejet havde meget slør, og kommutatoren havde "slidspor" (som lastbilsporene på motorvejen), og de to ting i kombination må kunnne løfte det meste af kullets overflade fra kommutatoren. Det så også ud som om selve rotorjernene havde været i kontakt med statoren. Så jeg satser på at slibning af kommutatoren så slidsporene fjernes og skift af motorlejet løser problemerne.

Efter flere omganges sygdom var der pludselig kort tid til bilen måtte ud af garagen for at gøre plads til to paller træpiller d. 6/12. Så motoren blev "lynvasket", leje og simmerringe skiftet, motor og batteri genmonteret, og bilen skubbet ud af garagen, så træpillerne kunne komme ind (kullene var ikke monteret endnu).

De to paller træpiller kunne heldigvis stilles ud i hjørnerne i garagen, så bilen kunne skubbes ind igen, men den kunne ikke umiddelbart køre efter montering af kullene.

Fejl fra computeren: M3 (sporadisk motor temperaturføler kortslutning til plus) og Q0 (sporadisk isolationsfejl).

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post40

Bilen har stået stille i 3 måneder!

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-08-03 14:14:52

Da jeg kiggede på motoren i starten af maj havde kommutatoren igen fået "brandskader" i 4 punkter med hver 2-3-4 lameller:-(

Så bilen har været "grounded" siden da, og jeg har til børnenes store utilfredshed cyklet til institutioner og arbejde. Det har taget lang tid at få ryddet så meget ud i garagen at bilen kan være der, holde ferie, og opbygge "gumption" nok til at gå i gang med projekt motor-renovation.

Nu er bilen klodset op, forreste batterikasse er taget ud, og motoren hænger kun fast i drivakslerne og afventer indkøb af et trykluftværktøj til at løsne nav-møtrikkerne.

Når motoren er ude skal den lukkes op, inspiceres og måles igennem.

Med hensyn til isoleringsfejlene, så har det nok ikke hjulpet at der er sprøjtet dinitrol på over det hele... så jeg må forsøge at rense alt hvad der er i kontakt med de elektriske komponenter med motorrens: Batterikabler, batterikasser, sikringer og shunts, elektronik-boksen og selvfølgelig motoren ude og inde. Og så måske give det en gang silicone forebyggende.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post39

Status

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-05-07 22:52:54

50.789 km.

Vi har nu haft bilen i et år, og i den anledning har jeg regnet på bilens økonomi.

På trods af de mange uforventede, store udgifter, ser det fornuftigt ud - under forudsætning af at det ikke fortsætter med mange flere af den slags "ekstraordinære" udgifter!

Hvis vi forudsætter at bilen skal køre 9 år endnu, og den koster 4000 kr at servicere om året, lander vi på en km-pris på 2,80 kr/km, hvis vi kører lige så langt hvert år, som vi har kørt i år (7000 km). Bilens restværdi efter 22 års kørsel regnes for 0 kr. Jeg mener at 4000 om året er højt sat for service-udgifter, men nu får vi se hvordan det går... det er jo en gammel bil.

Hvis vi kører mere i bilen bliver økonomien hurtigt bedre: Det er de årlige udgifter til forsikring, dinitrol-behandling og periodisk syn på i alt 4000 kr årligt, der tæller mindre pr km når vi kører længere.

Worst case scenario: Vi uskifter diverse dele for 36000 kr, men bilen kører kun 28.000 km mere i løbet af de næste fire år, og kører derefter ikke, og er intet værd: 5 kr/km. Og det håber jeg er ganske usandsynligt... :-)

Men jeg skal nok ikke begynde at regne timeløn for al den tid jeg har brugt på bilen med i økonomi-beregningen...

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post38

Rækkevidde og fortsat motorbøvl

OpladningPosted by Henrik Scheel 2011-05-07 17:17:19

50.789 km. Bilen er blevet kørt med forsigtig speederfod siden jeg sleb kommutatoren. Den taber fortsat ikke forbindelsen til speederen, men den begyndte ret hurtigt igen at "knitre" omkring neutral-punktet på speederen, og den føles "tung" i det, men det er muligvis blot fordi vi er forsigtige med speederen.

I går lod jeg bilen lade til den selv stoppede (over 9 timer), jeg plejer ellers altid at lade på kontaktur til kapacitetsmåleren er på 100%, på 4-5 timer. Hver 10. gang vil bilen gerne lave en "udjævningsladning", så cellernes kapacitet gen-tilpasses, hvis nogle af de svage celler er ved at komme langt ned, og det gør den ved at "overlade" batterierne i et tidsrum. Overladningstælleren i bilen computer er nu på 60 Ah. Efter overladningen var slut havde bilens computer ingen fejl registreret :-)

Efter denne mere-end-fuld-ladning har vi i går og i dag med let speederfod (dvs. i det grønne område på eco-meteret = op til 80-100 Ampere) kørt 80 km før kapacitetsmåleren nåede nul. Derefter er bilen i lav fart og kun lavt i det grønne område på eco-meteret kørt til 87,5 km før ladelampen tændte. Jeg trillede videre til 91,1 km, og da var den så svag at den næppe havde kunnet klare blot en lille bakke mere. Batterispænding: 109 Volt. Jeg lod den stå med lys og blæser til den nåede 104 Volt i løbet af en god times tid, for at "motionere" batteriet (= fjerne nogle af de krystaldannelser i batterierne der begrænser kapaciteten - det der kaldes "memory-effekt" for Nikkel-Cadmium batterier).

Bilen computer har nu fejl E0 (permanent isolationsfejl) og Q0 (sporadisk isolationsfejl) :-(

Så det bliver nok nødvendigt at hive motoren ud igen, for at give den en overhaling...

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post37

Kommutator slebet + vandservice

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2011-04-25 13:54:20

50.296 km. Jeg besluttede med mig selv at motorens symptomer skyldtes "højdekast" på kommutatoren, opstået under varmkøring, da jeg kørte i rødt mens bremsen hang.

Jeg har slebet kommutatoren med en "kommutatorslibesten" til vaskemaskiner: Først grov, så fin, derefter slebet med 600 sandpapir, til sidst vasket med sulfovand og tørret med hårtørrer. Det hele nedefra, efter at have løftet venstre forhjul og skruet bunddækslet af. Og det hele er gjort ved at dreje forhjulet med håndkraft, imens slibesten / sandpapir blev holdt på (venstre skulder er nu helt smadret efter den uvante arbejdsstilling).

Motoren blev til sidst blæst igennem med trykluft. Det tog derefter lang tids manuel roteren af forhjulet med børsterne gen-monteret før speederen ville "tage fat". Til gengæld lyder det som om det har hjulpet, motoren lyder bedre (uden "knitren" når eco-meteret er omkring nul), og den "taber" ikke længere forbindelsen til speederen. Nu skal den så køres meget forsigtigt (kun halvt op i det grønne, og ikke hurtigere end ca. 60-70 km/t) i det næste lange stykke tid, indtil børster og kommutator har tilpasset sig hinanden.

Vandservice tog ca. 11,5 liter vand (computeren sagde 410 Ah overladning), og det lykkedes aldrig at få noget vand helt igennem den venstre bageste kasse, så det løb ud af afløbsslangen. Til gengæld boblede der ind imellem gas op igennem påfyldningssystemet (jeg lod vedligeholdelsesladningen fortsætte imens jeg fyldte vand på), så der er muligvis en "prop" et sted i slangerne i den batterisektion. Næste gang må jeg have en donkraft parat til at "hælde" bilen, det hjalp kun lidt at "skvulpe" med bilen ved at skubbe / hoppe.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post36

Skadet kommutator - brænder børster

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2011-04-23 14:20:36

50.265 km. Havde ved en dum fejl desværre sat bilen til at lade, så den var på 100%. Det kan batterierne ikke tåle at stå med længe, så der skulle bruges noget strøm. Jeg kørte derfor til Svane apoteket i Lyngby, og købte 15 liter destilleret vand (tappet d. 11/4-2011), til 15 kr pr. liter.

Så kan jeg lave en vandservice nu, det passer meget godt (410 Ah timer overladning), og den skal køres forsigtigt, både efter vandservice, og efter kommutator-slibning.

Jeg har købt to "kommutator-slibesten", som jeg vil forsøge at redde motoren med.

Kommutatoren har fire områder der er skadede, de sidder med 90 graders forskydning. Enten er der nogen der har holdt bilen på speederen mens den stod på en skråning (måske hos Dinitrol - øv), eller også har motoren måske en kortslutning.

Kommutatorne er skadet forskelligt to og to: De to oppe og nede ser pænest ud, de to vandret over for hinanden kunne næsten ikke trækkes ud af holderen, pga. den "opkogning" der kan ses på kanten af anlægsfladen.

Jeg har bedt om hjælp (rådgivning) på det norske elbilforum: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3596.0.html

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post35

95,5 km!

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2011-04-18 21:31:51

50.204 km. Bilen blev ladet 6 timer i nat, og blev dermed overladet lidt mere end den plejer. Forbremserne blev renset og smurt, og bliver nu ikke længere varme under kørsel :-)

Vacuum-hætten blev skiftet, og vacuum-pumpen kører ikke så ofte mere :-)

Jeg blæste motoren igennem med trykluft (der kom en del kulstøv ud), sleb kommutatoren på motoren lidt, og prøvede at få køle-blæser-gummi-kanalen til at sidde rigtigt på motoren (det blev bedre, men ikke perfekt). Jeg kørte derefter med meget forsigtig speederfod (mest ca. 40-50 km/t) nogle lange ture i løbet af dagen. Ladelampen tændte efter ca. 85 km, måleren nåede nul omkring 90 Jeg kørte videre til den ikke rigtig kunne trække mere: 95,5 km - det er ny rekord på en opladning :-)

Spænding efter kørsel: 109 Volt, køletemperatur: 23 grader (luften var nok omkring 13-15 grader).

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post34

Børsterne er skiftet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2011-04-17 17:53:53

50.080 km. Børsterne er skiftet, og bilen kan køre igen - men den har stadig samme "rykken" og tab af speederforbindelse! Fejkoder: B5 (fejl i 12 Volt laderen, muligvis pga. anden lader tilsluttet), M3 (sporadisk fejl motortemperaturmåler) og Q0 (sporadisk isolationsfejl). Det er ikke godt hvis der er isolationsfejl i motoren, det kan blive både dyrt og besværligt! Jeg vil forsøge at ordne "løse forbindelser", fejlen på motor temperaturføleren tyder lidt på et generelt forbindelsesproblem.

Egentlig ville jeg have sat sommerhjulene på igen, men dækkene er 10 år gamle, og de er så møre og med sprækker i gummiet, at jeg bestiller nogle nye dæk hjem. Så er det bare lige at finde ud af hvilke dæk i den størrelse der har den laveste rullemodstand... de oprindeligt standard-monterede Michelin proxima "højtryksdæk" fremstilles ikke mere.

Michelin energy saver, Continental EcoContact 3 og Barum Brillantis er umiddelbart dem jeg har hørt anbefalinger af, men jeg vil se om jeg kan finde en grundig test med detaljerede oplysninger om rullemodstand for 13 tommer dæk.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post33

Speederen mister kontakten

KørselPosted by Henrik Scheel 2011-04-03 08:08:16

50.050 km. Nu har vi igen de symptomermed at speederen holder op med at virke, imens bilen kører. Sidst hjalp det at skifte børster, så jeg bestiller nogle nye hjem. Den har kun kørt lidt over 4000 km på de "bløde" kul fra Evan Tuer, så jeg bestiller standard-kul denne gang.

På vej hjem ad motorvejen i går var bilen ikke til at tvinge over 65 km i timen - og der lugtede fælt da vi kørte fra. Da vi var kommet hjem kunne jeg mærke at venstre forbremse havde lidt varme, og den højre var meget varm. Så det er vist på tide at skille og smøre bremserne.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post32

benzin igen igen

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-03-08 07:08:19

49.408 km. Så kom der 8 liter benzin på til Webastoen.

Her i temperaturer lige omkring frysepunktet kører bilen 50-60 km på en opladning. De 60 km er når man lader til 100%, og derefter straks kører langt. Kapaciteten 'fordamper' hurtigt, i de første 5-10-24 timer efter opladning.

Bilen er også sjovere at køre når batterierne er varme, og spændingen høj, efter opladning.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post31

Dæktryk

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-02-13 19:41:28

49.006 km. Jeg hævede i dag dæktrykket på vinterdækkene til 3.0 bar (43 Psi), for at bilen bedre kan rulle.

Jeg kørte en tur til København, for at kigge vinduer i Teslas showroom. Jeg ville først lade ved ladestanderne ved rådhuspladsen, mens jeg spiste en whopper. Ved ladestanderne stod en Tesla og dens ejer. Vi udveklsede ladetips og batteridetaljer (Teslaens batteri har 5 gange så stor kapacitet som min: 60 kWh). Han var imponereret over at jeg kan lade den op på 4-5 timer, hans tager 11-12 timer med 32 Ampere. Den kan også lades med 63 Ampere (3 faser)!

Han havde fået Teslaen for en uge siden, og sagde den var sjov at køre :-)

Og den ser godt ud!

Så jeg droppede Tesla-showroomet og trillede lidt misundelig hjem igen, efter at have spist whopperen.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post30

Benzinpåfyldning

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-02-10 22:05:58

ca. 48800 km: Så blev der påfyldt ca. 7 liter benzin igen.

Jeg har regnet lidt på "benzinøkonomien" for de 5 gange vi har fyldt benzin på:

Siden vi købte bilen 1. maj 2010 har vi kørt 132 km/liter benzin. Den tankfuld vi har kørt kortest "på" var 14 dage fra slutningen af november til d. 10. december - i den periode var det MEGET koldt, og bilen fik lov at afrime i omkring 20 minutter før vi kørte. På denne tankfuld kørte vi 44 km/liter!

Vi kan så trøste os med at vi ikke skal brænde lige så meget benzin af når det ikke er koldt - det gør alle fossil-bilerne hele året :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post29

Elbilen er som en kvinde

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-01-30 18:23:53

48.567 km. Det er gået op for mig at en gammel elbil er som en kvinde:

- Hvis man vil nogen steder med den, skal man mindst 4-5 timer i forvejen begynde at lade op til det.

- Når man starter, skal farten kun ganske langsomt op.

- Det tager sin tid før den når frem til målet.

- Når der skal anskaffes noget til den, er det kun det helt rigtige der kan bruges - og det er utroligt kostbart.

- På trods af alt besværet så elsker man den :-)

  • Comments(1)//elbil.spjeldager.dk/#post28

Bremserne er fixet og bilen rustbeskyttet

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-01-21 23:16:57

48.286 km. Det var ikke håndbremsekablet, det var belægningen der var faldet af en af bremsebakkerne. Værkstedet sagde at det sker bare en gang imellem. Og de er jo gamle, bremserne bliver stort set ikke brugt, det er også derfor skiverne foran bliver så rustne.

Peugeot havde skaffet de særlige electric klodser til forbremserne og det særlige electric håndbremsekabel hjem fra Frankrig, så de fik lov til at skifte det hele, incl. de de rustne skiver foran. Bakkerne er også specielle for electric-modellen, men heldigvis kendte Peugeot-værkstedet til et firma i Glostrup der kunne lime ny belægning på de gamle bremsebakker. Mekanikerne tog sig vist også en lille prøvetur, det er nok første gang de har fået sådan en "ellert" ind på værkstedet :-) De vaskede og ladede den også, så det er jo fint nok.

Bremserne blev fikset onsdag, og benzintanken fik påfyldt 7,5 liter, lampen lyste igen.

Torsdag-fredag har den så fået en dobbelt Dinitrol-behandling i Roskilde, så den kan holde til det danske klima.

Så nu kan bilen forhåbentlig køre problemløst et stykke tid :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post27

Knækket håndbremsekabel

DagbogPosted by Henrik Scheel 2011-01-16 18:53:39

48.213 km: Der er vist altid et eller andet galt med en ti år gammel bil: Håndbremsekablet er knækket. Der er en skræmmende bankelyd fra højre baghjul, når bremsen trykkes ned med 60-70 km i timen, og bremsepedalen "slår igen" i samme takt.

Håndbremsekablet er specielt for electric-modellen af Peugeot 106, så det er selvfølgelig ikke på lager i nærheden. Så nu holder bilen stille igen, indtil et nyt kabel ankommer hos Peugeot i Taastrup.

Jeg er ved at vænne mig så meget til fodturene med mine døtre til skole og børnehave, og cykelturen til arbejde på min nye cykel, at jeg er begyndt at nyde turene.

Efterskrift: Håndbremsekablet var fint - problemet var at bremsebelægningen var faldet af en af bremsebakkerne i højre baghjul.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post26

DCDC'en er skiftet

DagbogPosted by Henrik Scheel 2010-12-18 16:03:22

47965 km: Bilen kan køre igen, 12 Volt laderen (DCDC'en) i Sagem-boksen er skiftet. Jeg klagede min nød på http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3173.0, og fik kort efter hjælp med at finde en reperatør. Så jeg sendte min DCDC afsted med posten, og modtog en "bytter" retur. Dyrt men effektivt. Det norske elbilforum og elbilwiki er utroligt værdifuldt, der er en utrolig mængde af information, samt en masse folk med stor viden om bilerne.

Hvis jeg havde haft tid havde jeg muligvis forsøgt at reparere den selv, men jeg syntes den så noget medtaget ud, med printbaner der var brændt væk, og flere transistorer der var gået. Vi kan ikke rigtig undvære bilen, så den skulle bare være køreklar hurtigst muligt med det vintervejr vi har, og det er den så blevet nu :-)

Samtidig skiftede jeg det 47 Ah 12 Volt batteri der sad i til dette 54 Ah: http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?id=670. Forhåbentlig kan det bedre tage de store "strømstød" der kommer her om vinteren (når lys, el-bagrude, Webasto-varmer, blæser, vacuum-pumpe og startrelæ allle trækker på en gang).

Jeg overvejer at montere en 7 ampere CTEK lader permanent i bilen, så 12 Volt batteriet altid bliver holdt i god form, også når DCDC'en er inaktiv. Og måske noget styring til webastoen, der forsinker opstart i 30-60 sekunder. Det skulle så mindske sandsynligheden for at webastoen bruger opvarmningsstrøm samtidig med at lygterne bliver tændt, og tændingsrelæet trækkes.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post25

12 Volt laderen brændt af!

DagbogPosted by Henrik Scheel 2010-12-12 22:20:32

47950 km: Så brændte 12 Volt laderen af! Jeg skulle hjem i frostvejr, havde blæseren på trin 3, tænding på og lyset tændt, og vacuum-pumpen kørte. Da jeg tændte for el-bagruden klikkede tændingsrelæet fra. Jeg ved ikke om det var der laderen brændte af, jeg havde ikke bemærket batterilampen før.

Spændingen på batteriet var 12,1 Volt, så det var i hvert fald ikke på toppen. Normalt når der er forbrug på 12 volt batteriet, viser relight'en et forbrug på 2,5 eller 5 eller 7,5 ampere. Men den viste 0. Så 12-volt laderen trækker ikke strøm, og lader ikke batteriet. Fejlkoder: N2 (Funktion antriebsstrohm zerhacker) og Q0 (Isolation).

Jeg var 15 km hjemmefra, så jeg lånte en lader, og ladede 12-volt batteriet et par timer (ca. 2-3 ampere). Så kørte jeg hjemad med lys i batterilampen, og gav gas med econometeret lidt mere op i det gule og røde end jeg plejer, for at nå hjem inden 12 volt batteriet løb tør. Da jeg blinkede af ved lyskrydset efter motorvejen, slog tændingen fra. Jeg slukkede helt et par sekunder, og den kunne så klikke på igen, og jeg kørte videre. Næste stop var 200 meter hjemmefra. Jeg hoppede ud og skubbede, og fik hjælp af en forbipasserende til en lav bakketop på vejen. Jeg nåede så til 80 meter hjemmefra, og herfra kunne jeg ikke længere skubbe den selv, da vores vej ikke er blevet ryddet denne vinter, så den var meget glat af is. Jeg tænde havariblinket, og gik hjem og fik min hustru til at komme og skubbe med det sidste stykke til min egen indkørsel!

Nu lader den så med min lille mc-lader (0,8 ampere).

Planen er nu:

1: Bestille et nyt 12 Volt batteri i den rette størelse.

2: Købe en switch-mode lader uden trafo - den burde kunne kobles direkte til traktionsbatteriet, og lade 12 Volt batteriet :-)

3: Finde ud af hvor jeg kan få repareret elektronikboksen, eller forsøge at gøre det selv.

Men allerførst må jeg vist lige gøre noget ved min cykel så jeg kan komme på arbejde i morgen :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post24

Benzinpåfyldning igen igen

DagbogPosted by Henrik Scheel 2010-12-10 11:59:30

47790 km: Så skulle der benzin på igen, 6,5 liter denne gang. Så i denne vinterkulde med sne osv. er vi nede på at køre 44 km pr. liter benzin (+ 250 Wh el)! Godt det ikke er så koldt hele året. Jeg må se at få isoleret varmetanken og slangerne snarest!

Jeg har bestilt en SMS-fjernstyring til at styre benzinvarmer og kabineblæser. Når den er monteret bruger vi sikkert endnu mere benzin: Så er det bare at trykke på en knap på mobilen for at tænde benzinfyret :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post23

Pas på i sneen!

KørselPosted by Henrik Scheel 2010-12-05 18:31:04

I nat og i dag har det sneet hele dagen, og der er ret sjappet selv på de større veje. På vej frem mod et kryds blev der rødt, og da jeg flyttede foden over på bremsen, begyndte den at glide på forhjulene, på grund af regenereringen! Jeg nåede ikke at træde på bremsen før den skred ud. Den holdt op med at skride da noget af farten var kommet af, og jeg "sejlede" heldigvis ikke ind i lyskurven. Godt jeg har sat nye vinterdæk på!

Så i sne er der ikke andet at gøre end at holde farten lav, og kun planlægge at "bremse" med regen, så udskridninger kan kontrolleres straks på speederen.

Det kunne altså være rart med en "glatføre" indstilling, med svagere regen. Det er der også mange af de moderne elbiler der har. Gad vide om man kan eftermontere ABS...

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post22

Benzin og vinterhjul

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-11-30 21:04:01

47500 km: For to uger siden: Fantastisk timing! De nye Barum Polaris 2 155/70 75T13" vinterhjul på stålfælge ankom dagen før det første større snefald, og blev straks monteret :-) Siden er der faldet en hel del sne, og været meget frost, så det var rimeligt heldigt. Den står fint fast på de smalle vinterdæk, og uden ABS og kobling er det nødvendigt med så høj friktion som muligt.

Der er igen fyldt 8,5 liter benzin på, så umiddelbart ser det ud til at den kører omkring 115 km pr. liter benzin, i efterårs-/vinter-kulde. Effektiviteten af benzinvarmeren er ret lav nu hvor vi har ca. 5 graders frost, så det er på høje tid at isolere tanken og vandslangerne, det skulle efter sigende hjælpe gevaldigt.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post21

Batteri-motion

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-10-10 21:58:43

46897 km. Efter råd fra 'PC' havde jeg planlagt at motionere batterierne i dag. Dvs. Lade dem helt op med overladning, og derefter køre dem helt flade, og trække dem endnu længere ned når bilen ikke kunne køre længere.

Så i nat begyndte den at lade kl. 3, og kl. 9 var den i gang med at overlade. Lise kørte en tur til Greve, og havde kørt 33 km da hun kom tilbage ved 13-14-tiden. Jeg kørte så bilen en tur til Herlev og retur ved 17-18-tiden, og kørte derefter omkring, indtil ladelampen begyndte at lyse. Den tændte først ved 70 km, 2-3 km efter måleren var gået på 0 pct. Derefter kørte jeg så langsomt rundt i kvarteret (der er 40 km fart grænse), og holdt øje med spændingen på EVlite. 108 Volt uden belastning kom jeg ned på, før den ikke ville mere (intet skete når jeg trådte på speederen). Jeg måtte så slukke tændingen og fjerne hovedshunten, for at kunne starte igen, og trille det sidste stykke hjem. Da havde bilen rullet 80,9 km siden opladning i morges.

Her stod bilen så med lys, tågelygter, radio og blæser tændt, mens jeg holdt øje med spændingen på EV-lite'n. Det trak 7,5 ampere, og nåede 104 Volt på en halv times tid. Bare for sammenligning: Når bilen accellererer trækker den over 100 ampere.

Bilen computer holdt så op med at lade på 12 Volt batteriet (jeg kunne høre på blæseren at spændingen faldt), så jeg slukkede for det hele.

Jeg har så en times tid senere målt spændingen samlet: 113,3 Volt; på 3'er kassen: 17,01 Volt; og på 6'er kassen: 33,9 Volt. 11'er kassen må så være på 62,4 Volt. Pr. blok giver det spændingerne:

3'er: 5,67 Volt

6'er: 5,65 Volt

11'er: 5,67 Volt

Det ser fint ud, der er ingen celler der er reverserede.

Jeg fik også sat kørelys på igen foran, og skiftet en diodepære i nummerpladelyset, den var begyndt at blinke?!

Elmotoren er fortsat helt tør på undersiden, det er skønt! Til gengæld bemærkede jeg at servostyringshydraulikpumpen siger noget, og kører uafbrudt. Gad vide om det er meningen?

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post20

Batteriet taber kapaciteten

OpladningPosted by Henrik Scheel 2010-10-10 21:38:57

Lørdag 2010-10-09 var det nogle dage siden bilen var fuldt opladet (jeg havde kørt mine sædvanlige 10-15 km pr. dag torsdag fredag), men der var stadig 30 % på batteriet ifølge kapacitetsmåleren. 30 % = 20 km tænkte jeg, så jeg ladede ikke inden vi skulle køre Linea til karate lørdag morgen. Men da vi havde kørt de ca. 7,5 km ned til idrætshallen, var der kun 15% tilbage på måleren. Jeg havde heller ikke lige fået regnet det vi skal køre for at komme forbi supermarkedet med...

Så efter Linea var afleveret i hallen, gik Adina og jeg rundt og ledte efter en stikkontakt. Vi fandt en venlig idrætsanlægsinspektør, der lod os lade de 40 minutter, til vi havde hentet Linea igen.

Det er muligt at vi kunne have kommet hjem, men når det er nogle dage siden batterierne sidst blev overladet, er det ikke godt at køre dem helt tomme - de har ikke selvafladet i samme takt, så der er risiko for at de svageste batterier reverserer (dvs. får negativ spænding). Og det havde heller ikke været sjovt at gå i stå på landevejen.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post19

Pakdåserne i motor/gearkasse er nu skiftet!

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-10-06 14:10:53

Tirsdag d. 5/10-2010: Jeg aftalte med 'PC' at tage en fridag og låne hans værksted hele denne dag. Bilen blev fyldt med værktøj, arbejdstøj og stumper, og jeg rullede ned til peugeot-værkstedet for at købe forhjulslejer (1410 kr for to sæt), bare for en sikkerheds skyld.

Ved 10-tiden havde jeg bilen på liften, ved 12-tiden var 6'er-kassen nede, og da 'PC' kom hjem fra arbejde var jeg ved at løsne den sidste bolt i motorophænget, og var klar til at sænke den ned fra bilen.

'PC' hjalp mig så med at åbne motoren, og den var MEGET klistret af olie og sort af kulstøv! smiley

Så vi gik i gang med at give motordelene skiftevis motorvask og forstøvet vand med trykluft. Ved 19-tiden kom der efterhånden mindre og mindre sort ud imellem kobber-viklingerne, så vi tørrede delene så godt vi kunne, først med trykluft og efterfølgende med varmeblæser. Jeg tvivlede stærkt på at den ville komme til at køre hjem denne dag! smiley

Det gik heldigvis ret nemt at få de gamle pakdåser ud og de nye i, og herfra var opgaven jo så bare at samle det hele igen omvendt, indtil bilen var klar. 'PC' var med hele aftenen, og ved 23-tiden kunne jeg så sænke bilen ned fra liften, starte bilen og trille hen til lynladeren. Alting virkede, og virker stadig! smiley

Med denne udskiftning opnår jeg følgende:

1: Bilens motor er ikke indsmurt i olie, og den drypper ikke længere olie

2: Gearkassen kommer ikke til at fejle pga manglende olie

3: Elmotoren kommer ikke til at fejle pga. olie+kulstøv der forårsager overgang.

Med andre ord: Nu kan bilen køre 10 år til (hvis batterierne holder så længe), blot med "normal" vedligeholdelsesmiley.

Jeg har tidligere læst et indlæg på elbil forum om at udskiftningen af pakdåser skulle kunne gøres på 2-3 timer. Hele operationen tog mig 13 timer, plus 6 timer af 'PC's tid, foruden den tid vi tidligere har brugt på den fastrustede sikringsholder.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post18

Sikringsholderen er skiftet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-09-27 23:43:44

46550 km: Jeg kørte i dag bilen ud til 'PC' (forum-id på elbilforum.no), og fik skiftet den sikringsholder der havde en skrue der var rustet fast, den der stoppede mig da jeg forsøgte at hive motor og gearkasse ud af bilen, for at skifte tætningsringe.

Der er åbenbart flere elbil-ejere der besøger 'PC's værksted, fordi han har lift, løfteværktøj til at sænke f. eks. batterikasser eller motor+gearkassse ned fra bilen, alt inden for auto-værktøj, og masser af reservedels-stumper. Og så er han meget imødekommende og hjælpsom.

Skruen var virkelig rustet meget fast, så det var ikke kun pga. mit første valg af for lille torx-bit, at skruehovedet var blevet kørt rundt inden i. Selv en "grisepik" (jeg ved ikke hvad det officielle navn er) kunne ikke få fat efter boring af et hul, så det endte med at vi borede hovedet af. Det hjalp så ikke så meget, for skruen er presset ind igennem et lidt mindre hul i sikringsholderen, og gevindet sad stadig fast. Så det endte med at vi sænkede 6'er-kassen, skruede sikringsholderen af, og brækkede den i stykker for at få el-kablet ud. En vinkelsliber tog så det spændestykke som gevindet fra den rustne skrue fortsat holdt fast på kabel-enden. Til sidst kunne en "ny" sikringsholder fra 'PC's lager monteres, og det hele samles igen.

Der var to andre hjælpsomme elbil-entusiaster på besøg hos 'PC', så der var masser af hjælp under reparationen. Og bagefter, mens min bil fik et skud fra lynladeren fik vi snakket om mange ting, og kigget på de tilstedeværende elbiler og deres forskellige udstyr - jeg tror der var omkring 8-9 elbiler!

'PC' har tilbudt at jeg kan komme ud og låne hans værksted en lørdag fra morgenstunden, så jeg kan nå hele operationen med at skifte de tre tætningsringe omkring motor og reduktionsgear, og køre hjem bagefter.

Det er virkelig rart at elbil-entusiasterne hjælpes ad! Det er jo ikke muligt at finde et kommercielt værksted der vil kunne lave elbil-specifikke service-opgaver på bilen, så det er godt at der er manualer tillgængelige på nettet, og endnu bedre at der er erfarne folk at spørge til råds! Allerede før jeg købte bilen var jeg klar over at jeg nødvendigvis måtte blive min egen mekaniker, og det virker ikke som en helt uoverkommelig opgave.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post17

På benzintanken

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-09-25 21:39:39

Så begyndte benzinlampen at lyse, det har jo været koldt i vejret disse efterårsmorgener, så varmen har været på. Den 23/9 tankede jeg til den var fyldt op, 7,3 liter, og følte mig lidt udenfor på benzintanken. Den varmer hurtigt op, og man kan jo sagtens starte varmen før man skal afsted, hvis man sætter "tændingen" til. Det kan være at jeg skal se om jeg kan finde et billigt fjernbetjenings- / timerkit, og tilslutte den uden om tændingen.

Ellers kører bilen fint i det daglige, vi var en tur til Ganløse, i alt 45 km, og måleren viste 50% efter turen. De første procent, især lige efter opladning, rækker altid længere end de sidste procent...

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post16

Vandpåfyldning

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-09-04 22:21:35

Jeg har tidligere hentet vand hos Banner batterier i Karlslunde (24 kr for 20 liter :-), og skulle nu endelig lave vandservice. Jeg målte vandet med ohm-meter: 200 kOhm / cm. Det er for lav modstand, den skal mindst være 300 kOhm / cm (= 3 micro Siemens)! Øv. Måske var det fordi jeg havde fået vandet fyldt i den dunk som jeg købte med batterivand hos Peugeot, måske er der "indgroet" snavs i dunken. Jeg besluttede i stedet at bruge det "medicinal-tekniske" vand jeg havde købt (600 kOhm / cm). Vandservice-ladningen blev igangsat med relight2010, og batteriet havde nået 100 % kl. 15. Kl. 18:45 var temperaturen 28 grader, og spændingen var begyndt at falde (175 V efter 178 V på toppen), så jeg skyllede fyldesystemet og gjorde alt klar før jeg afbrød ladningen, og gik i gang med at fylde vand i den første af de fire studser.

Det anbefales at fylde med 0,7 - 1 liter pr minut, men jeg fyldte meget langsommere, og blev derfor ikke færdig inden for de anbefalede 30 minutter. Påfyldningen gik i stå nogle gange i første studs, muligvis fordi bilen ikke stod helt vandret. De andre gik bedre. Hældte ca. en halv liter ekstra igennem hver studs (en halv liter ud af overløbet), og endte med at have påfyldt ca. 7 liter i alt. Det anbefales at lave vandservice inden der skal 10 liter på, så det er meget fornuftigt.

Næste gang jeg henter vand hos Banner Batterier tager jeg ohm-meteret med... og de to tomme dunke der var "medicin-teknikvand" i.

Nu skal bilen så lige køres lidt forsigtigt, og batterierne ikke lades helt ned, inden næste fuld-ladning.

  • Comments(3)//elbil.spjeldager.dk/#post15

Fejlkode Q4 er væk

TeknikPosted by Henrik Scheel 2010-08-28 21:27:04
Den Q4 fejlkode der har været der ved tidligere aflæsninger med Relight'en, var væk i dag. Bilen havde 122 Volt på batteriet ved 4 % restladning. Batterivandets temperatur var 21 grader, og bilen havde netop kørt 41 km med meget forsigtig speederfod.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post14

Nye kul

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-08-28 21:13:47

Onsdag og torsdag udviklede bilen over ret kort distance store problemer med "rykken", svingende eco-meter nål, og manglende forbindelse mellem speeder og motor. Det sidste er ret ubehageligt, en bil skal jo ligesom flytte sig, når man træder på speederen, efter at være kørt ud i et kryds! Heldigvis kom forbindelsen hver gang tilbage efter kort tid (når bilen kom ned i lav fart / sluppet speeder), så jeg kunne køre videre. Den manglende forbindelse gælder både ved acceleration, og ved regenerering, så der skulle også bremses mere end normalt (regenerering bremser normalt bilen ganske effektivt, så det er ellers sjældent bremserne aktiveres).

I dag (ved 45610 km) skiftede jeg til de nye motorkul, for at se om det ville fjerne fejlen. Jeg sørgede under udskiftningen også for at rense motoren indvendigt med trykluft. Det ser desværre ud til at det lækkende reduktionsgear lækker olie ind i motoren, der var ikke kun kulstøv. Det virker som om bilen igen kører normalt efter operationen (så vidt jeg kan bedømme - jeg kører den meget forsigtigt, dvs. kun i den lave del af "det grønne" område på eco-meteret de første 100 km med de nye kul). Efter udskiftningen drejede jeg først hjulene nogle omgang med håndkraft, og derpå "kørte" jeg bilen 5 km med 30 km/t, med hjulene hævet over jorden. Derefter kørte jeg batteriet fra 60% til 4%, med meget forsigtig speederfod. Dette for at slibe kullene til mod kommutatoren (eller hvad nu de roterende kontakter på leje-akslen hedder). Jeg sleb ikke kanterne på kullene, eller kommutatoren med sandpapir (det anbefales af nogle på elbilforum.no).

De gamle kul virkede fortsat ikke som om de behøvede at blive udskiftet endnu, så jeg har gemt dem til genbrug ved en senere lejlighed.

Det olie der lækker ind i elmotoren kan medføre dyre følgefejl, så nu må jeg se at få skaffet den manglende sikringsholder og lånt en værstedslift så snart som muligt, så jeg kan få skiftet de tre pakningsringe jeg har købt.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post13

Bøvl

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-07-14 18:31:35

Jeg kørte bilens forende på ramper, for at kunne komme til under den. Planen var at pille motor og reduktionsgear ud, så jeg kunne skifte de tre tætningsringe. Den lækker olie fra gearet. For at kunne komme til, anbefales det først at tage kassen med 6 batterier ud (den sidder foran motoren). Det gik dog galt allerede da jeg forsøgte at afmontere kablet fra sikringsholderen. Den ene skrue var rustet fast, og jeg ødelagde den med en for lille torx-bit først. Så nu skal den bores ud, og det gør jeg ikke før jeg har en ny sikringsholder. Jeg fandt også ud af (ved at læse værkstedsmanualen) at man er nødt til at løsne hjulophængene for at pille motoren ud, og så går det jo ikke at den står på ramper!

Jeg fik i stedet inspiceret kullene (der er 5-6 mm tilbage, jeg troede de var færdige, fordi bilen "rykker i det" under fuld "gas", men det er de ikke. Jeg har desuden fundet ud af at bilen slet ikke kan tåle at køre med fuld gas, så det gør jeg ikke mere!

Jeg fik skiftet olien i reduktionsgearet, så må jeg bare skifte olie igen, når jeg en gang får skifter tætningsringene.

Bilen er kørende igen.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post12

80 km blandet kørsel

OpladningPosted by Henrik Scheel 2010-07-01 23:57:55
Natten til onsdag d. 30/6 blev bilen ladet helt op. Onsdag morgen kørte bilen så 41 km (til Brønby og få lavet det sidste ved døren + lidt faren vild), hvorefter den viste 60% kapacitet. Da børnene var hentet onsdag eftermiddag viste den 57%, og vi kørte til farmors fødselsdag i Herlev ad motorvejen. Vel hjemme igen var der stadig lidt på måleren, og torsdag morgen efter børnene var afleveret kørte jeg den så helt ned til ladelampen tændte. Da havde den kørt over 80 km, og ladelampen tændte kun fordi jeg "provokerede" den, ved at give fuld gas (netop for at se om det kunne få spændingen til at droppe så ladelampen tændte). Begge ladelamper tændte i øvrigt samtidig. Det varme sommervejr er godt for bilens rækkevidde :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post11

Relight2010

TeknikPosted by Henrik Scheel 2010-06-08 22:47:42

Relight'en er kommet, og fungerer som beskrevet. Jeg har resat vand-påfyldningslampen og overladnings-amperetimetælleren, samt fejlkoderne (E5 E6 og Q4). Q4 blev dog hængende, men det lader til at den kan vise batteri-temperaturen alligevel.

Jeg har igangsat vandpåfyldningsladeprogrammet, så senest i morgen tidlig skulle den være klar til at få vand på batterierne.

Opdatering: Da jeg hældte "akku vandet" fra dunken op, kunne jeg direkte se partikler i vandet! En måling af modstanden viser at den er væsentligt lavere end for postevand fra hanen. Så det vand har jeg ikke fyldt på batterierne. Jeg bestiller destilleret vand i stedet.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post10

Skadet!

DagbogPosted by Henrik Scheel 2010-06-08 22:40:50

Søndag d. 23/5 var der familietræf på frilandsmuseet i Brede. På P-pladsen blev førersiden af bilen grundigt skrabet, og døren fik en bule. Heldigvis var min forsikring trådt i kraft d. 21/5, så det koster "kun" selvrisikoen på 2500 kr (den der påkørte bilen efterlod nemlig ikke en seddel så regningen kunne sendes til hans forsikringsselskab).

Bilen kom på værksted i en uge, og er nu så god som før.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post9

Motorkul

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-05-18 22:20:03

Kullene skal skiftes når de er slidt ned. Det viser sig ved at bilen "rykker" under accelleration (og måske når man "lade-bremser"). Jeg har fundet ud af at der findes to typer kul: Med skrå ende og med lige ende. Det koster ca. 1000 kr. for et nyt sæt (med fire), så i dag løftede jeg forenden op på bukke, hev hovedsikringen ud, og skruede dækpladen under motoren af. Min har kul med skrå ende.

Opdatering: Kullene kom i posten i går, og da jeg sendte en email til Evan Tuer om hvor instruktionerne ang. udskiftning var, fik jeg dem i en email to minutter senere :-)

Må snarest finde tid til at løfte forenden op på bukke, så jeg kan skifte kullene.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post8

Vandpåfyldningslampen

OpladningPosted by Henrik Scheel 2010-05-16 18:27:46

Jeg har nu læst mangt og meget om PSA-elbilerne på nettet, og har fundet mange gode tips. Bl. a. at det er en dårlig ide at køre videre når ladelampen lyser: De "fladeste" celler kan polvende - måske permanent. Og de kan eksplodere! Så fremover vil jeg ikke forsøge at køre den ned på 0 procent.

En anden ting jeg har fundet ud af, er at når vandpåfyldningslampen lyser, så vil bilen kun acceptere ca. 10 yderligere "fuld-ladninger", derefter vil den ikke længere lade! Og vandpåfyldningslampen lyste da jeg købte bilen, så jeg ved ikke hvor langt der er endnu...! Den tidligere ejer har fyldt vand på, men ikke i forbindelse med den nødvendige forberedende vedligeholdelsesladning! Så vidt jeg kan forstå betyder det at batteri-elektrolyt-standen i cellerne nu er for høj, og der kan lække elektrolyt ud ved topladning, med efterfølgende formindsket kapacitet.

Det ser ud til at jeg må købe mig en relight2010 så hurtigt som muligt, så jeg kan gennemføre vandpåfyldning på den rigtige måde for hver ca. 500 Ah, og slukke vandpåfyldningslampen. Det bliver for dyrt og besværligt i længden at skulle aflevere bilen to dage på Peugeot-værkstedet (den forberedende ladning før vandpåfyldning tager mindst 8-13 timer).

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post7

Vandpåfyldning og hvad dertil hører

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-05-13 22:26:37

Bilens computer holder styr på hvor mange topladninger der udføres, og sørger for at tænde vandpåfyldningslampen. Det er så meningen at man skal køre til et Peugeot-værksted, der via OBD-stikket sætter bilens computer til at udføre et særligt ladeprogram, før der fyldes vand på batterierne. Det destillerede vand påfyldes på 4 studser (en af gangen), med højst 0,7 liter per minut. Når det begynder at dryppe under bilen, er den pågældende gruppe batterier "fyldt".

Peugeot-værkstedet vil selvfølgelig have penge for det, og med 3-4.000 km imellem hver gang lampen tænder, er der nok bedre økonomi i at kunne gøre det selv. Det skulle efter sigende også være bedre for batterierne at få fyldt vand på oftere end lampen tænder, nogen mener at "lav vandstand" er en udbredt årsag til at batterierne ødelægges. Og det er jo nemmere hvis man kan gøre det selv.

Der er flere der sælger "hjemmebryggede" OBD-apparater der fungerer med PSA elbilerne: EV-lite (http://www.tuer.co.uk/evlite.htm) og ReLlight2010 (http://www.becker-elektronik.net/produkte/relight2010-english), så jeg overvejer at købe en af dem.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post6

Helt flad!

KørselPosted by Henrik Scheel 2010-05-13 22:06:50

Jeg har forsøgt at få planlagt det sådan at jeg kunne køre bilen helt flad i Kristi Himmelfarts-ferien, og det er lykkkedes - dog lidt før forventet!

Vi tog til familiefødselsdag 7,7 km væk, og jeg sørgede for lige at lade 15 minutter før vi tog afsted, så "energi-meteret" steg fra 16 % til 22 %. Vi kørte dertil med forsigtig speederfod, og det viste 12 % da vi nåede frem. Hjemturen gik fint i starten, men da energi-meteret nåede 10 % tændte ladelampen (som indikerer at batterispændingen er lav). Derefter trak bilen dårligere og dårligere, og vi var meget i tvivl om vi ville kunne nå op til toppen af bakken efter Vridsløsemagle, men det gik. Den næste bakke var vi endnu længere nede i fart, og da vi nåede gå-tempo steg Lise ud og skubbede bilen de sidste 200 meter til bakketoppen. Derfra trillede vi hele vejen hjem, og ned for enden af indkørslen. Så nu er bilen sat til opladning, og denne gang får den lov til at top-lade, til den selv slår fra.

Det er top-ladning der "udjævner" forskellene imellem de enkelte celler, men det er også top-ladningen der "forbruger" vand (der fordamper lidt, når de celler der først er ladet helt op begynder at boble og blive varme). Vi forsøger at undgå at top-lade hver gang, for at undgå vand-forbruget (det skader cellerne at køre med for lav vandstand). Og det er bedst ikke at starte opladningen før energi-meteret er nede omkring 10-20 %, pg. a. NiCd batteriernes "memory-effekt".

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post5

Lyde

KørselPosted by Henrik Scheel 2010-05-06 21:04:27

Bilen er ikke lydløs. Når man drejer tændingsnøglen starter vacuum-pumpen (kraft til bremseforstærker og servostyring). Når man "starter" med tændingsnøglen kommer der et "klonk" fra motorens hovedrelæ, og motor-blæseren går i gang. Når man træder på speederen og bilen begynder at køre, kommer der noget "elektronisk støj", lidt a la det man kan høre i elektriske tog. Under ladning kører vandpumpen der køler batterier og elektronik, og vandkølerens blæser går i gang når kølevandet er blevet varmt (det er vist kun under top-ladning).

I starten er det svært at finde ud af om man accelererer, men der er forskel på lyden alt efter hvor meget motoren trækker, så den lyd er jeg ved at lære at bruge til at finde det rette punkt at holde speederen, når jeg bare vil "trille" (der hvor man kobler ud i en benzin-bil, for at trille frem mod rødt lys f. eks.).

Når speederen slippes er der kraftig motorbremsning, motoren fungerer som generator, og lader batterierne. Bremsningen bliver mindre, desto langsommere bilen ruller. I årgang 1999 som jeg har tænder den ikke bremselyset når man motorbremser, det gør den på nyere modeller af samme bil.

Man er nødt til at holde godt øje med fodgængere og cyklister, de ser sig ofte ikke for når de skal krydse vejen, men lytter efter biler bagfra. Og så siger denne her ikke nok til at advare dem. Jeg har overvejet at sætte "kunstig motorlyd" i, som kan sige lidt imellem 2-50 km/t. Og jeg parkerer baglæns, så jeg har godt udsyn når jeg ruller frem!

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post4

Hvornår lade?

TeknikPosted by Henrik Scheel 2010-05-02 23:14:34
Bilen har NiCd batterier. Det er dem med "memory effect", som kan blive ude af stand til at udnytte hele deres kapacitet, hvis ikke de lades ordentligt af. Bilen skal derfor helst kun lades når den er under 20 %, og meget gerne køres helt i bund ind imellem. Den kan stadig køre under 0%, det går bare langsomt.

Edit: Det er nok en bedre ide at undlade at køre batterierne for langt ned - for at undgå polvending.

  • Comments(1)//elbil.spjeldager.dk/#post3

Indkøb og lokaltransport

DagbogPosted by Henrik Scheel 2010-05-02 23:11:18
2. maj: I dag blev den brugt til indkøb, og til transport til børnefødselsdag. Ca. 80 % tilbage.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post2

Søgning efter elbil - 2

DagbogPosted by Henrik Scheel 2010-05-02 23:09:17

Ved en "rutinesøgning" efter elbil i den blå avis var der pludselig bid: En hvid Peugeot 106 Electrique fra 2000 stod til salg for 70.000 kr. Jeg aftalte med sælger at komme ned og kigge på den nær Nakskov på Lolland, og tog hele familien med. Her var der øjensynligt ingen grund til at være nervøs for sælger, vi kom til hans hjem, og mødte det meste af familien. Og fik masser af gode råd om kørsel, vedligeholdelse osv. Da vi spurgte om prisen lå fast sagde sælger at han i hvert fald ikke gik under 60.000 kr. Eneste problem var at højre dørs hængsel var knækket i pladen (det er svejst på), så døren hang. Heldigvis kunne sælger i huj og hast ringe til værkstedet på en lørdag i Bededagsferien, og få det lavet med det samme! Vi blev enige om en pris, og kørte hjemad. Familien tog på Døllefjelde marked, nu vi var på de kanter, og jeg trillede hjemad.

Jeg havde forberedt mig hjemmefra, og skrevet diverse sider ud fra ladestik.dk. Den første jeg ringede til kunne godt rulle en 16-amperes ledning ud til mig, jeg skulle bare komme. Så jeg trillede til den gamle storstrømsbro, og fandt adressen. 84 km, og 10% tilbage. Det viste sig at være en ellert- (og alt andet el) entusiast, der gik og rodede med elektrificering af diverse ting: Kompostkværn, havefræser, og hjælpemotor til sejlbåde. Sågar en turistrundfartsbåd i Københavns havn! Hans ellert kunne køre 90 km/t!! Han kunne også lige skrue en CEE adapter sammen til mig, og lade mig få et hun-CEE stik med, så jeg kan få lavet det "rigtigt" (det er ikke helt godt at sende 13-14 ampere igennem et almindeligt rundt stik med jord). De fem timer gik hurtigt, lidt snak, lidt arbejde (jeg havde laptoppen med), og en lille tur til Gåbense havn (på gåben selvfølgelig :-)

Så ved 21:30-tiden rullede jeg mine ledninger sammen, og trillede afsted hjemad. For at komme helt hjem var jeg klar over at jeg måtte køre meget økonomisk (dvs. langsomt, og kun i det grønne felt på eco-meteret), så jeg tog landevejen. Heldigvis var der næsten ingen trafik, så det var kun få andre biler der blev generet af min 60 km/t fremfærd, og endnu langsommere op ad bakkerne. Det passede lige: Da jeg var ca. 2,5 km hjemmefra var der 5 % tilbage, så jeg prøvede lige om den stadig kunne accellerere - det kunne den, men ladelampen tændte øjeblikkeligt. Da jeg stillede bilen i indkørslen viste den 1-2 % tilbage. Så den blev sat til opladning igen.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post1

Søgning efter elbil

DagbogPosted by Henrik Scheel 2010-05-02 22:50:57

I første omgang var der ikke rigtig nogen elbiler der matchede vores behov, til salg i Danmark. Vi skal kunne køre hele familien i bilen. Kun lokalt, rækkevidden behøver ikke være længere end til tur-retur job, hente og aflevere børn, og handle. Det bliver max. til 50 km på en dag.

Den første jeg fik kig på var til salg på Ebay. Den stod i Köln. Jeg installerede bid-o-matic, besluttede mig for min max pris, og satte den til. Jeg vandt auktionen! Mit første bud på Ebay, og så er det en bil til 8500 Euro! Det var med nerverne uden på tøjet at jeg tog til Tyskland, man hører jo så meget... Så kontanterne blev deponeret i en bagageboks, og jeg blev samlet op af sælger på stationen, og kørt ud til bilen. Bilen så fin ud - men den var på franske plader. Det viste sig at den var afmeldt i Frankrig og ikke registreret i Tyskland! Hmmm, så var prøveturen da vist ikke helt lovlig! Sælgeren virkede ikke så tillidsvækkende, og jeg syntes også at det var underligt at bilen stod ved fortovskanten et sted hvor sælger ikke selv boede. Jeg spurgte om jeg måtte låne et toilet, og han foreslog en tankstation. Hmmm. Jeg aftalte med sælger at vi sammen ville få TÜV synet bilen næste dag. Næste morgen tidlig troppede jeg så op og ringede på på den adresse sælger var registret med i Ebay. Ingen reaktion. Jeg ringede op på mobilen og spurgte sælger om han var hjemme, og han sagde ja. Jeg bad ham komme ud, så jeg kunne give ham kontanter så han kunne TÜV syne bilen. Han nægtede. Jeg droppede det hele og rejste hjem igen. Ingen elbil denne gang.

Det kan være der ikke var nogen problemer i det, men jeg turde ikke handle med en person der ikke var til at "få hold på".

  • Comments(1)//elbil.spjeldager.dk/#post0