Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Rækkevidde og fortsat motorbøvl

OpladningPosted by Henrik Scheel 2011-05-07 17:17:19

50.789 km. Bilen er blevet kørt med forsigtig speederfod siden jeg sleb kommutatoren. Den taber fortsat ikke forbindelsen til speederen, men den begyndte ret hurtigt igen at "knitre" omkring neutral-punktet på speederen, og den føles "tung" i det, men det er muligvis blot fordi vi er forsigtige med speederen.

I går lod jeg bilen lade til den selv stoppede (over 9 timer), jeg plejer ellers altid at lade på kontaktur til kapacitetsmåleren er på 100%, på 4-5 timer. Hver 10. gang vil bilen gerne lave en "udjævningsladning", så cellernes kapacitet gen-tilpasses, hvis nogle af de svage celler er ved at komme langt ned, og det gør den ved at "overlade" batterierne i et tidsrum. Overladningstælleren i bilen computer er nu på 60 Ah. Efter overladningen var slut havde bilens computer ingen fejl registreret :-)

Efter denne mere-end-fuld-ladning har vi i går og i dag med let speederfod (dvs. i det grønne område på eco-meteret = op til 80-100 Ampere) kørt 80 km før kapacitetsmåleren nåede nul. Derefter er bilen i lav fart og kun lavt i det grønne område på eco-meteret kørt til 87,5 km før ladelampen tændte. Jeg trillede videre til 91,1 km, og da var den så svag at den næppe havde kunnet klare blot en lille bakke mere. Batterispænding: 109 Volt. Jeg lod den stå med lys og blæser til den nåede 104 Volt i løbet af en god times tid, for at "motionere" batteriet (= fjerne nogle af de krystaldannelser i batterierne der begrænser kapaciteten - det der kaldes "memory-effekt" for Nikkel-Cadmium batterier).

Bilen computer har nu fejl E0 (permanent isolationsfejl) og Q0 (sporadisk isolationsfejl) :-(

Så det bliver nok nødvendigt at hive motoren ud igen, for at give den en overhaling...

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post37

Batteriet taber kapaciteten

OpladningPosted by Henrik Scheel 2010-10-10 21:38:57

Lørdag 2010-10-09 var det nogle dage siden bilen var fuldt opladet (jeg havde kørt mine sædvanlige 10-15 km pr. dag torsdag fredag), men der var stadig 30 % på batteriet ifølge kapacitetsmåleren. 30 % = 20 km tænkte jeg, så jeg ladede ikke inden vi skulle køre Linea til karate lørdag morgen. Men da vi havde kørt de ca. 7,5 km ned til idrætshallen, var der kun 15% tilbage på måleren. Jeg havde heller ikke lige fået regnet det vi skal køre for at komme forbi supermarkedet med...

Så efter Linea var afleveret i hallen, gik Adina og jeg rundt og ledte efter en stikkontakt. Vi fandt en venlig idrætsanlægsinspektør, der lod os lade de 40 minutter, til vi havde hentet Linea igen.

Det er muligt at vi kunne have kommet hjem, men når det er nogle dage siden batterierne sidst blev overladet, er det ikke godt at køre dem helt tomme - de har ikke selvafladet i samme takt, så der er risiko for at de svageste batterier reverserer (dvs. får negativ spænding). Og det havde heller ikke været sjovt at gå i stå på landevejen.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post19

80 km blandet kørsel

OpladningPosted by Henrik Scheel 2010-07-01 23:57:55
Natten til onsdag d. 30/6 blev bilen ladet helt op. Onsdag morgen kørte bilen så 41 km (til Brønby og få lavet det sidste ved døren + lidt faren vild), hvorefter den viste 60% kapacitet. Da børnene var hentet onsdag eftermiddag viste den 57%, og vi kørte til farmors fødselsdag i Herlev ad motorvejen. Vel hjemme igen var der stadig lidt på måleren, og torsdag morgen efter børnene var afleveret kørte jeg den så helt ned til ladelampen tændte. Da havde den kørt over 80 km, og ladelampen tændte kun fordi jeg "provokerede" den, ved at give fuld gas (netop for at se om det kunne få spændingen til at droppe så ladelampen tændte). Begge ladelamper tændte i øvrigt samtidig. Det varme sommervejr er godt for bilens rækkevidde :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post11

Vandpåfyldningslampen

OpladningPosted by Henrik Scheel 2010-05-16 18:27:46

Jeg har nu læst mangt og meget om PSA-elbilerne på nettet, og har fundet mange gode tips. Bl. a. at det er en dårlig ide at køre videre når ladelampen lyser: De "fladeste" celler kan polvende - måske permanent. Og de kan eksplodere! Så fremover vil jeg ikke forsøge at køre den ned på 0 procent.

En anden ting jeg har fundet ud af, er at når vandpåfyldningslampen lyser, så vil bilen kun acceptere ca. 10 yderligere "fuld-ladninger", derefter vil den ikke længere lade! Og vandpåfyldningslampen lyste da jeg købte bilen, så jeg ved ikke hvor langt der er endnu...! Den tidligere ejer har fyldt vand på, men ikke i forbindelse med den nødvendige forberedende vedligeholdelsesladning! Så vidt jeg kan forstå betyder det at batteri-elektrolyt-standen i cellerne nu er for høj, og der kan lække elektrolyt ud ved topladning, med efterfølgende formindsket kapacitet.

Det ser ud til at jeg må købe mig en relight2010 så hurtigt som muligt, så jeg kan gennemføre vandpåfyldning på den rigtige måde for hver ca. 500 Ah, og slukke vandpåfyldningslampen. Det bliver for dyrt og besværligt i længden at skulle aflevere bilen to dage på Peugeot-værkstedet (den forberedende ladning før vandpåfyldning tager mindst 8-13 timer).

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post7