Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

85 km normal kørsel

KørselPosted by Henrik Scheel 2014-06-19 22:49:25

63.092 km.

Kørte i morges til arbejde i Birkerød, efter arbejde ind til Tivoli i Københavns centrum, og derefter hjem. I alt en tur på 85 km, primært på motorvej, men også en god del bykørsel. Kørte som sædvanligt: En ret let speederfod, ikke over 100 Amperes forbrug, og ikke meget over 80 km/t.

Det passede lige: På den sidste km, hvor kapacitetsmåleren viste ca. 2 pct, begyndte robometeret at pippe konstant, når forbruget var over ca 50 ampere. Det var spændingen i den bageste kasse der begyndte at falde, så det er formodentlig det nye batteri der enten har lidt lavere kapacitet end de andre, eller endnu ikke er blevet "udjævnet" til fuld kapacitet.

Intet tab af kølervæske, og ellers kun enkelte sporadiske pip fra robometeret.

Bilen er kun blevet fuldt opladet til laderen stoppede en enkelt gang siden batteriskiftet i søndags, så det kan blive bedre, efter et par fuld-ladninger mere.

Fedt at bilen er på toppen igen :-)



  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post61

Rallytilmelding

KørselPosted by Henrik Scheel 2013-04-02 09:50:31
58.263 km

Nu er bilen og jeg tilmeldt Øresund rundt rallyet d. 1-2 juni: http://www.oecr.org/anmalan/startande-bilar.

Løbet kræver lidt planlægning, de ca. 80 km pr. dag er tæt på bilens rækkevidde. Det går nok, det er jo sommer, og jeg har tidligere kørt op til 90-95 km på en opladning, når jeg har startet få timer efter opladningen var afsluttet, og det ikke var for koldt.

Første dags etape (København - Helsingør - Helsingborg) er en energikonkurrence - mindst energi pr. kg vinder. Sidste år var Tesla'erne i top i den konkurrence. Anden dags etape (Helsingborg - Malmö) er "regularity rally": Man skal køre en bestemt rute, og holde en bestemt gennemsnitshastighed på de forskellige etaper.

Jeg synes selv jeg er ret god til at planlægge kørslen langt frem, hvilket er en stor del af nøglen til energibesparende kørsel: Når du træder på bremsen smider du energi væk, så det gælder om at minimere risikoen for at skulle bremse. Det opnår man med en meget let og tøvende speeder-fod, og et godt overblik over trafikens rytme, inkl. status for lyskryds langt forude. Den anden del er at holde hastigheden nede, vindmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden: Kører du dobbelt så hurtigt koster det 4 gange så meget energi!

Det bliver sjovt at prøve regularity rally (kaldes ofte TSD); og jeg er begyndt at kigge efter GPS-smartphone-apps der kan assistere med at overvåge gennemsnitsfart under konkurrencen. Jeg er sikker på at det er nødvendigt med en co-driver, hvis kørslen både skal foregå sikkert og samtidig følge anvisningerne i den "road-book" der udleveres ved starten. Jeg har dog endnu ikke fundet en kortlæser/navigatør/2.kører.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post53

Speederen mister kontakten

KørselPosted by Henrik Scheel 2011-04-03 08:08:16

50.050 km. Nu har vi igen de symptomermed at speederen holder op med at virke, imens bilen kører. Sidst hjalp det at skifte børster, så jeg bestiller nogle nye hjem. Den har kun kørt lidt over 4000 km på de "bløde" kul fra Evan Tuer, så jeg bestiller standard-kul denne gang.

På vej hjem ad motorvejen i går var bilen ikke til at tvinge over 65 km i timen - og der lugtede fælt da vi kørte fra. Da vi var kommet hjem kunne jeg mærke at venstre forbremse havde lidt varme, og den højre var meget varm. Så det er vist på tide at skille og smøre bremserne.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post32

Pas på i sneen!

KørselPosted by Henrik Scheel 2010-12-05 18:31:04

I nat og i dag har det sneet hele dagen, og der er ret sjappet selv på de større veje. På vej frem mod et kryds blev der rødt, og da jeg flyttede foden over på bremsen, begyndte den at glide på forhjulene, på grund af regenereringen! Jeg nåede ikke at træde på bremsen før den skred ud. Den holdt op med at skride da noget af farten var kommet af, og jeg "sejlede" heldigvis ikke ind i lyskurven. Godt jeg har sat nye vinterdæk på!

Så i sne er der ikke andet at gøre end at holde farten lav, og kun planlægge at "bremse" med regen, så udskridninger kan kontrolleres straks på speederen.

Det kunne altså være rart med en "glatføre" indstilling, med svagere regen. Det er der også mange af de moderne elbiler der har. Gad vide om man kan eftermontere ABS...

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post22

Helt flad!

KørselPosted by Henrik Scheel 2010-05-13 22:06:50

Jeg har forsøgt at få planlagt det sådan at jeg kunne køre bilen helt flad i Kristi Himmelfarts-ferien, og det er lykkkedes - dog lidt før forventet!

Vi tog til familiefødselsdag 7,7 km væk, og jeg sørgede for lige at lade 15 minutter før vi tog afsted, så "energi-meteret" steg fra 16 % til 22 %. Vi kørte dertil med forsigtig speederfod, og det viste 12 % da vi nåede frem. Hjemturen gik fint i starten, men da energi-meteret nåede 10 % tændte ladelampen (som indikerer at batterispændingen er lav). Derefter trak bilen dårligere og dårligere, og vi var meget i tvivl om vi ville kunne nå op til toppen af bakken efter Vridsløsemagle, men det gik. Den næste bakke var vi endnu længere nede i fart, og da vi nåede gå-tempo steg Lise ud og skubbede bilen de sidste 200 meter til bakketoppen. Derfra trillede vi hele vejen hjem, og ned for enden af indkørslen. Så nu er bilen sat til opladning, og denne gang får den lov til at top-lade, til den selv slår fra.

Det er top-ladning der "udjævner" forskellene imellem de enkelte celler, men det er også top-ladningen der "forbruger" vand (der fordamper lidt, når de celler der først er ladet helt op begynder at boble og blive varme). Vi forsøger at undgå at top-lade hver gang, for at undgå vand-forbruget (det skader cellerne at køre med for lav vandstand). Og det er bedst ikke at starte opladningen før energi-meteret er nede omkring 10-20 %, pg. a. NiCd batteriernes "memory-effekt".

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post5

Lyde

KørselPosted by Henrik Scheel 2010-05-06 21:04:27

Bilen er ikke lydløs. Når man drejer tændingsnøglen starter vacuum-pumpen (kraft til bremseforstærker og servostyring). Når man "starter" med tændingsnøglen kommer der et "klonk" fra motorens hovedrelæ, og motor-blæseren går i gang. Når man træder på speederen og bilen begynder at køre, kommer der noget "elektronisk støj", lidt a la det man kan høre i elektriske tog. Under ladning kører vandpumpen der køler batterier og elektronik, og vandkølerens blæser går i gang når kølevandet er blevet varmt (det er vist kun under top-ladning).

I starten er det svært at finde ud af om man accelererer, men der er forskel på lyden alt efter hvor meget motoren trækker, så den lyd er jeg ved at lære at bruge til at finde det rette punkt at holde speederen, når jeg bare vil "trille" (der hvor man kobler ud i en benzin-bil, for at trille frem mod rødt lys f. eks.).

Når speederen slippes er der kraftig motorbremsning, motoren fungerer som generator, og lader batterierne. Bremsningen bliver mindre, desto langsommere bilen ruller. I årgang 1999 som jeg har tænder den ikke bremselyset når man motorbremser, det gør den på nyere modeller af samme bil.

Man er nødt til at holde godt øje med fodgængere og cyklister, de ser sig ofte ikke for når de skal krydse vejen, men lytter efter biler bagfra. Og så siger denne her ikke nok til at advare dem. Jeg har overvejet at sætte "kunstig motorlyd" i, som kan sige lidt imellem 2-50 km/t. Og jeg parkerer baglæns, så jeg har godt udsyn når jeg ruller frem!

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post4