Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Omdrejningsfølerledning fixet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2014-09-29 22:14:03
63.866 km
Speedometeret holdt op med at virke, først sporadisk, men derefter permanent. Signalet kommer fra omdrejningsføleren i gearkassen: Eftersom der er fast gearing og ingen kobling, så drejer gear-akslen altid i samme forhold til hjulomdrejningerne, og kan direkte benyttes til speedometer-signal.

Motorstyringen benytter også omdrejningsfølerens signal: Når der ikke er korrekt signal, kan motorstyringen brænde af! Så bilen har holdt stille, mens den ventede på at jeg fik tid til at reparere det.

Jeg fandt en tråd på elbilforum.no der beskrev at ledningerne ofte slides over, og at de kan forlænges uden at tage motoren ud af bilen. Da jeg kørte bilen på ramper og kiggede efter, var det klart at en af ledningerne til omdrejningsfølerstikket på gearkassen var slidt over. Jeg klippede de øvrige ledninger, så jeg kunne tage stikket ind og lodde ledningsstykker på, til forlængelse.

Efter lidt googling fandt jeg noget værktøj der så ud til at kunne hjælpe med at lodde stikket på under bilen: Afisoleringstang, loddesamlere og varmluftpistol.


Det fungerede som forventet, og var en stor hjælp. Det var ikke lykkedes at lodde ledningerne sammen uden dette værktøj!

Nu fungerer speedometer og motorstyring perfekt, så bilen benyttes igen til pendling til job smiley



  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post63

Nye børster

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2013-08-26 19:39:56
61.687 km
Bilen var begyndt at have tydelige "klikkende" lyde ved lav fart, og da jeg kontrollerede børsterne var især en slidt godt ned. Jeg bestilte nye børster hjem fra Eco-drive i England, og lovede indehaveren at han kan lade hos mig næste gang han kører elbil i Danmark.

Børsterne blev monteret d. 11/8, og siden har bilen kørt uden mislyde.

Den taber lidt kølervæske, så jeg skal snart afsætte tid til at "afsulfatere" rørene under vognen, så gummislangerne slutter tæt til igen. Indtil videre topper jeg bare op med vand, der er ikke overhængende fare for hård nattefrost for tiden.

Siden sidste batteriservice har bilen overladet 400 Ah, så jeg har bestilt 10 liter frisk-destilleret vand fra Skanderborg Apotek.

Bilen har fået skiftet venstre forhjulsleje hos en lokal mekaniker, og forreste højre bærearm hos Peugeot, da bilen var til serviceeftersyn ved 60.000 km, for et par måneder siden.

Der har været en henvendelse på bilbasens kopi af salgsannoncen på dba.dk, men desværre uden mobilnummer, og email-adressen fungerede ikke da jeg forsøgte at svare.

Bilen pendler for tiden 60-75 km om dagen.


  • Comments(8)//elbil.spjeldager.dk/#post59

Olie og vandpumpe skiftet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2013-04-07 20:47:36
I torsdags tog jeg en time på gør-det-selv-værkstedet. Her skiftede jeg gearkasseolien. Den brugte olie var knap så metal-glinsende som ved sidste skift.

Nu bilen var oppe checkede jeg også motoren: Kommutator og det nederste kul. Det ser fint ud, ikke meget støv i motoren, fin blank kommutator, og masser af kul tilbage.

Forhjulene kom også af, og bremserne blev kontrolleret. Sidst smurte jeg med kobberfedt, og det fungerer, bremsehusene kunne skubbes ved håndkraft, og stemplerne var ret lette at presse lidt tilbage.

Købte et sæt hjulkapsler nu jeg var ude, det pynter gevaldigt. Næste skridt må være at vaske bilen :-)

Da jeg kom hjem skiftede jeg batterikølingsvandpumpen ud med den ny Webasto-vandpumpe. Den skulle have lidt hjælp for at komme igang: Pumpen flytter kun væske, så hvis der er luft i pumpehuset er der ikke nogen cirkulation. Åbner man reservoir-beholderen, sætter ansigtet til og puster, så flytter væsken sig, og så kan pumpen få fat, og boble luften ud.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post54

Dyb afladning

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2012-06-26 16:16:23
54.479 km.

Bilen blev ladet op 3 timer på tidsur fra 7 procent natten til i går, og fik igen i nat 3 timer med ladestrøm, frem til 05:45. Så den har fået lov at overlade noget.

I dag kørte jeg så til Holte, samt diverse ærinder i Taastrup, hvorefter jeg trillede rundt omkring Sengeløse indtil batteriet var fladt. Ladelampen tændte efter 86 km, og jeg trillede videre til 90,4 km. Det virker som om bilens rækkevidde bliver forbedret :-)

Det er på vinterdæk, med en udetemperatur på omkring 18 grader, i blæsevejr, på bakker (bl. a. Geels bakke), og med almindelig forsigtig speederfod (dvs. altid i det grønne, max. 11 kW, ca. 75-85 km/t på motorvejen). Batteritemperaturen var 27 grader da jeg stoppede, og batterispænding steg fra 105 Volt til 111 Volt de første minutter den stod.

Efter turen var batteriet ikke fuldstændig fladt, så den fik lov at stå med lys, blæser og radio (7.5 ampere = 0,8 kW forbrug), indtil batterispændingen var nede på ca. 104 Volt.

NiCd batterierne danner krystaller når de er opladet, og krystallerne kan kun langsomt aflades. Dette er kendt som hukommelseseffekt, og det kan til dels modvirkes ved langsom dyb afladning af batterierne engang imellem.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post48

Vandservice samt kølesystemet tætnet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2012-06-11 14:52:51
54.088 km.

Operationen lykkedes, limningen af slangerne til manifolden fik tætnet lækken :-)

Efter rengøring i batterikassen undersøgte jeg gennemgangen i de to vandpåfyldningsstudser, da jeg tidligere har haft problemer med den ene.

Jeg fandt at en af batterivandslangerne bliver trykket imellem batterikassens låg og en køleslangestuds, så den bliver helt flad. Dette forårsager at der ikke kan komme vand / luft igennem ved vandpåfyldning på den række batterier (udløb i bilens venstre side). Jeg forsøgte med et stykke blik og en strip at sørge for en smule hul igennem.

Da jeg fyldte kølevæske på systemet, og satte pumpen i gang, kom der ikke nogen luftbobler. Jeg pillede pumpen ud, og tog pumpehuset af. Akslen havde nogle område hvor den var svær at dreje, så jeg gav den nogle dråber syrefri olie, og samlede det igen. Så boblede det livligt i beholderen, og jeg kunne fylde efter med kølevæske. Egentlig ikke så mærkeligt at pumpen sætter sig; den sidder ude i flere vintres salt-tåge, og har efterfølgende stået stille i omkring 8 måneder frem til februar i år.

Gad vide om pumpen først gik i stå, og derefter blev kølevæsken så varm at trykket forårsagede utætheden? I så fald er det heldigt at hverken batterier eller elektronik brændte af pga. manglende køling!

Det var meget lidt vand det lykkedes at tvinge igennem den flade slange ved den efterfølgende vandservice. Der kom heldigvis lidt igennem, så jeg satser på at alle batterierne er med korrekt væskeniveau nu. I alt fyldte jeg 5-6 liter destilleret vand på denne gang. Skanderborg Apotek sendte vandet direkte til mig.

Nu har bilen så kørt et par ladninger hvor den er ladet op fra hhv 40, 30 og 30 procent, så batterierne bør nu være normale igen, efter vandpåfyldningen.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post47

Utæt kølesystem

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2012-05-30 12:25:56

53.801 km.

Bilen har i en måneds tid dryppet lidt kølevæske fra venstre side af bageste batterikasse. I sidste uge var kølevæsken så faldet under minimumsniveau, så bilens bagende er nu sat på bukke, og bageste batterikasse er taget ned. Utætheden var i limningen af en oval gummislange til en plastikmanifold, der fordeler kølervæsken til de 11 batterier. Alle 12 gummislanger blev pillet af, manifolden renset, og limet på igen med cyano lim. Desuden satte jeg strips på alle slangerne, både på den nylimede manifold, og på den i højre side. Nu er kølesystemet i batterikassen tæt igen, jeg skyllede igennem med vand fra haveslangen, kølevæsken trænger nok alligevel til at blive udskiftet.

Jeg vaskede med sulfovand i en sprayflaske så godt jeg kunne uden at fjerne plastdækpladen over batterierne, så det klistrede kølevæske kom væk. Det havde samlet meget støv, og det kan formodentlig medvirke til selvafladning.

Nu batterikassen var åben undersøgte jeg også gennemgangen i slangerne der bruges til påfyldning af batterivand, idet det ikke lykkedes at tvinge vand igennem den ene række, sidste gang jeg påfyldte batterivand.

Det viser sig at en gummislange går tæt imellem en kølevæskestuds og batterikassens låg, og med tiden bliver trykket helt flad, så der ikke er gennemgang. Jeg satte en strips på med en lille blikplade, det giver mulighed for lidt gennemgang. Jeg undersøgte om der er gennemgang ved at sætte en stump haveslange på påfyldningsstudsen, og puste i den. Det er der nu, men det er ikke sikkert det er en langtidsholdbar løsning.

Det blev påfyldt batterivand for 3.500 km siden. Bilen har stået stille længe uden motor, så det er over et år siden, og det er desuden tvivlsomt om der kom batterivand på alle batterierne i den række der hører til venstre afløb dengang, så det er på tide at bestille destilleret vand fra Skanderborg apotek.

Jeg tror heller ikke på overladningstælleren, den er formodentlig blevet nulstillet da jeg havde begge batterier frakoblet for at skifte motoren. Så det er nok på tide med vandservice, når jeg har fået genmonteret batteriet og påfyldt kølevæske.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post46

Kommutator slebet + vandservice

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2011-04-25 13:54:20

50.296 km. Jeg besluttede med mig selv at motorens symptomer skyldtes "højdekast" på kommutatoren, opstået under varmkøring, da jeg kørte i rødt mens bremsen hang.

Jeg har slebet kommutatoren med en "kommutatorslibesten" til vaskemaskiner: Først grov, så fin, derefter slebet med 600 sandpapir, til sidst vasket med sulfovand og tørret med hårtørrer. Det hele nedefra, efter at have løftet venstre forhjul og skruet bunddækslet af. Og det hele er gjort ved at dreje forhjulet med håndkraft, imens slibesten / sandpapir blev holdt på (venstre skulder er nu helt smadret efter den uvante arbejdsstilling).

Motoren blev til sidst blæst igennem med trykluft. Det tog derefter lang tids manuel roteren af forhjulet med børsterne gen-monteret før speederen ville "tage fat". Til gengæld lyder det som om det har hjulpet, motoren lyder bedre (uden "knitren" når eco-meteret er omkring nul), og den "taber" ikke længere forbindelsen til speederen. Nu skal den så køres meget forsigtigt (kun halvt op i det grønne, og ikke hurtigere end ca. 60-70 km/t) i det næste lange stykke tid, indtil børster og kommutator har tilpasset sig hinanden.

Vandservice tog ca. 11,5 liter vand (computeren sagde 410 Ah overladning), og det lykkedes aldrig at få noget vand helt igennem den venstre bageste kasse, så det løb ud af afløbsslangen. Til gengæld boblede der ind imellem gas op igennem påfyldningssystemet (jeg lod vedligeholdelsesladningen fortsætte imens jeg fyldte vand på), så der er muligvis en "prop" et sted i slangerne i den batterisektion. Næste gang må jeg have en donkraft parat til at "hælde" bilen, det hjalp kun lidt at "skvulpe" med bilen ved at skubbe / hoppe.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post36

Skadet kommutator - brænder børster

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2011-04-23 14:20:36

50.265 km. Havde ved en dum fejl desværre sat bilen til at lade, så den var på 100%. Det kan batterierne ikke tåle at stå med længe, så der skulle bruges noget strøm. Jeg kørte derfor til Svane apoteket i Lyngby, og købte 15 liter destilleret vand (tappet d. 11/4-2011), til 15 kr pr. liter.

Så kan jeg lave en vandservice nu, det passer meget godt (410 Ah timer overladning), og den skal køres forsigtigt, både efter vandservice, og efter kommutator-slibning.

Jeg har købt to "kommutator-slibesten", som jeg vil forsøge at redde motoren med.

Kommutatoren har fire områder der er skadede, de sidder med 90 graders forskydning. Enten er der nogen der har holdt bilen på speederen mens den stod på en skråning (måske hos Dinitrol - øv), eller også har motoren måske en kortslutning.

Kommutatorne er skadet forskelligt to og to: De to oppe og nede ser pænest ud, de to vandret over for hinanden kunne næsten ikke trækkes ud af holderen, pga. den "opkogning" der kan ses på kanten af anlægsfladen.

Jeg har bedt om hjælp (rådgivning) på det norske elbilforum: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3596.0.html

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post35

95,5 km!

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2011-04-18 21:31:51

50.204 km. Bilen blev ladet 6 timer i nat, og blev dermed overladet lidt mere end den plejer. Forbremserne blev renset og smurt, og bliver nu ikke længere varme under kørsel :-)

Vacuum-hætten blev skiftet, og vacuum-pumpen kører ikke så ofte mere :-)

Jeg blæste motoren igennem med trykluft (der kom en del kulstøv ud), sleb kommutatoren på motoren lidt, og prøvede at få køle-blæser-gummi-kanalen til at sidde rigtigt på motoren (det blev bedre, men ikke perfekt). Jeg kørte derefter med meget forsigtig speederfod (mest ca. 40-50 km/t) nogle lange ture i løbet af dagen. Ladelampen tændte efter ca. 85 km, måleren nåede nul omkring 90 Jeg kørte videre til den ikke rigtig kunne trække mere: 95,5 km - det er ny rekord på en opladning :-)

Spænding efter kørsel: 109 Volt, køletemperatur: 23 grader (luften var nok omkring 13-15 grader).

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post34

Børsterne er skiftet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2011-04-17 17:53:53

50.080 km. Børsterne er skiftet, og bilen kan køre igen - men den har stadig samme "rykken" og tab af speederforbindelse! Fejkoder: B5 (fejl i 12 Volt laderen, muligvis pga. anden lader tilsluttet), M3 (sporadisk fejl motortemperaturmåler) og Q0 (sporadisk isolationsfejl). Det er ikke godt hvis der er isolationsfejl i motoren, det kan blive både dyrt og besværligt! Jeg vil forsøge at ordne "løse forbindelser", fejlen på motor temperaturføleren tyder lidt på et generelt forbindelsesproblem.

Egentlig ville jeg have sat sommerhjulene på igen, men dækkene er 10 år gamle, og de er så møre og med sprækker i gummiet, at jeg bestiller nogle nye dæk hjem. Så er det bare lige at finde ud af hvilke dæk i den størrelse der har den laveste rullemodstand... de oprindeligt standard-monterede Michelin proxima "højtryksdæk" fremstilles ikke mere.

Michelin energy saver, Continental EcoContact 3 og Barum Brillantis er umiddelbart dem jeg har hørt anbefalinger af, men jeg vil se om jeg kan finde en grundig test med detaljerede oplysninger om rullemodstand for 13 tommer dæk.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post33

Benzin og vinterhjul

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-11-30 21:04:01

47500 km: For to uger siden: Fantastisk timing! De nye Barum Polaris 2 155/70 75T13" vinterhjul på stålfælge ankom dagen før det første større snefald, og blev straks monteret :-) Siden er der faldet en hel del sne, og været meget frost, så det var rimeligt heldigt. Den står fint fast på de smalle vinterdæk, og uden ABS og kobling er det nødvendigt med så høj friktion som muligt.

Der er igen fyldt 8,5 liter benzin på, så umiddelbart ser det ud til at den kører omkring 115 km pr. liter benzin, i efterårs-/vinter-kulde. Effektiviteten af benzinvarmeren er ret lav nu hvor vi har ca. 5 graders frost, så det er på høje tid at isolere tanken og vandslangerne, det skulle efter sigende hjælpe gevaldigt.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post21

Batteri-motion

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-10-10 21:58:43

46897 km. Efter råd fra 'PC' havde jeg planlagt at motionere batterierne i dag. Dvs. Lade dem helt op med overladning, og derefter køre dem helt flade, og trække dem endnu længere ned når bilen ikke kunne køre længere.

Så i nat begyndte den at lade kl. 3, og kl. 9 var den i gang med at overlade. Lise kørte en tur til Greve, og havde kørt 33 km da hun kom tilbage ved 13-14-tiden. Jeg kørte så bilen en tur til Herlev og retur ved 17-18-tiden, og kørte derefter omkring, indtil ladelampen begyndte at lyse. Den tændte først ved 70 km, 2-3 km efter måleren var gået på 0 pct. Derefter kørte jeg så langsomt rundt i kvarteret (der er 40 km fart grænse), og holdt øje med spændingen på EVlite. 108 Volt uden belastning kom jeg ned på, før den ikke ville mere (intet skete når jeg trådte på speederen). Jeg måtte så slukke tændingen og fjerne hovedshunten, for at kunne starte igen, og trille det sidste stykke hjem. Da havde bilen rullet 80,9 km siden opladning i morges.

Her stod bilen så med lys, tågelygter, radio og blæser tændt, mens jeg holdt øje med spændingen på EV-lite'n. Det trak 7,5 ampere, og nåede 104 Volt på en halv times tid. Bare for sammenligning: Når bilen accellererer trækker den over 100 ampere.

Bilen computer holdt så op med at lade på 12 Volt batteriet (jeg kunne høre på blæseren at spændingen faldt), så jeg slukkede for det hele.

Jeg har så en times tid senere målt spændingen samlet: 113,3 Volt; på 3'er kassen: 17,01 Volt; og på 6'er kassen: 33,9 Volt. 11'er kassen må så være på 62,4 Volt. Pr. blok giver det spændingerne:

3'er: 5,67 Volt

6'er: 5,65 Volt

11'er: 5,67 Volt

Det ser fint ud, der er ingen celler der er reverserede.

Jeg fik også sat kørelys på igen foran, og skiftet en diodepære i nummerpladelyset, den var begyndt at blinke?!

Elmotoren er fortsat helt tør på undersiden, det er skønt! Til gengæld bemærkede jeg at servostyringshydraulikpumpen siger noget, og kører uafbrudt. Gad vide om det er meningen?

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post20

Pakdåserne i motor/gearkasse er nu skiftet!

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-10-06 14:10:53

Tirsdag d. 5/10-2010: Jeg aftalte med 'PC' at tage en fridag og låne hans værksted hele denne dag. Bilen blev fyldt med værktøj, arbejdstøj og stumper, og jeg rullede ned til peugeot-værkstedet for at købe forhjulslejer (1410 kr for to sæt), bare for en sikkerheds skyld.

Ved 10-tiden havde jeg bilen på liften, ved 12-tiden var 6'er-kassen nede, og da 'PC' kom hjem fra arbejde var jeg ved at løsne den sidste bolt i motorophænget, og var klar til at sænke den ned fra bilen.

'PC' hjalp mig så med at åbne motoren, og den var MEGET klistret af olie og sort af kulstøv! smiley

Så vi gik i gang med at give motordelene skiftevis motorvask og forstøvet vand med trykluft. Ved 19-tiden kom der efterhånden mindre og mindre sort ud imellem kobber-viklingerne, så vi tørrede delene så godt vi kunne, først med trykluft og efterfølgende med varmeblæser. Jeg tvivlede stærkt på at den ville komme til at køre hjem denne dag! smiley

Det gik heldigvis ret nemt at få de gamle pakdåser ud og de nye i, og herfra var opgaven jo så bare at samle det hele igen omvendt, indtil bilen var klar. 'PC' var med hele aftenen, og ved 23-tiden kunne jeg så sænke bilen ned fra liften, starte bilen og trille hen til lynladeren. Alting virkede, og virker stadig! smiley

Med denne udskiftning opnår jeg følgende:

1: Bilens motor er ikke indsmurt i olie, og den drypper ikke længere olie

2: Gearkassen kommer ikke til at fejle pga manglende olie

3: Elmotoren kommer ikke til at fejle pga. olie+kulstøv der forårsager overgang.

Med andre ord: Nu kan bilen køre 10 år til (hvis batterierne holder så længe), blot med "normal" vedligeholdelsesmiley.

Jeg har tidligere læst et indlæg på elbil forum om at udskiftningen af pakdåser skulle kunne gøres på 2-3 timer. Hele operationen tog mig 13 timer, plus 6 timer af 'PC's tid, foruden den tid vi tidligere har brugt på den fastrustede sikringsholder.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post18

Sikringsholderen er skiftet

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-09-27 23:43:44

46550 km: Jeg kørte i dag bilen ud til 'PC' (forum-id på elbilforum.no), og fik skiftet den sikringsholder der havde en skrue der var rustet fast, den der stoppede mig da jeg forsøgte at hive motor og gearkasse ud af bilen, for at skifte tætningsringe.

Der er åbenbart flere elbil-ejere der besøger 'PC's værksted, fordi han har lift, løfteværktøj til at sænke f. eks. batterikasser eller motor+gearkassse ned fra bilen, alt inden for auto-værktøj, og masser af reservedels-stumper. Og så er han meget imødekommende og hjælpsom.

Skruen var virkelig rustet meget fast, så det var ikke kun pga. mit første valg af for lille torx-bit, at skruehovedet var blevet kørt rundt inden i. Selv en "grisepik" (jeg ved ikke hvad det officielle navn er) kunne ikke få fat efter boring af et hul, så det endte med at vi borede hovedet af. Det hjalp så ikke så meget, for skruen er presset ind igennem et lidt mindre hul i sikringsholderen, og gevindet sad stadig fast. Så det endte med at vi sænkede 6'er-kassen, skruede sikringsholderen af, og brækkede den i stykker for at få el-kablet ud. En vinkelsliber tog så det spændestykke som gevindet fra den rustne skrue fortsat holdt fast på kabel-enden. Til sidst kunne en "ny" sikringsholder fra 'PC's lager monteres, og det hele samles igen.

Der var to andre hjælpsomme elbil-entusiaster på besøg hos 'PC', så der var masser af hjælp under reparationen. Og bagefter, mens min bil fik et skud fra lynladeren fik vi snakket om mange ting, og kigget på de tilstedeværende elbiler og deres forskellige udstyr - jeg tror der var omkring 8-9 elbiler!

'PC' har tilbudt at jeg kan komme ud og låne hans værksted en lørdag fra morgenstunden, så jeg kan nå hele operationen med at skifte de tre tætningsringe omkring motor og reduktionsgear, og køre hjem bagefter.

Det er virkelig rart at elbil-entusiasterne hjælpes ad! Det er jo ikke muligt at finde et kommercielt værksted der vil kunne lave elbil-specifikke service-opgaver på bilen, så det er godt at der er manualer tillgængelige på nettet, og endnu bedre at der er erfarne folk at spørge til råds! Allerede før jeg købte bilen var jeg klar over at jeg nødvendigvis måtte blive min egen mekaniker, og det virker ikke som en helt uoverkommelig opgave.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post17

På benzintanken

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-09-25 21:39:39

Så begyndte benzinlampen at lyse, det har jo været koldt i vejret disse efterårsmorgener, så varmen har været på. Den 23/9 tankede jeg til den var fyldt op, 7,3 liter, og følte mig lidt udenfor på benzintanken. Den varmer hurtigt op, og man kan jo sagtens starte varmen før man skal afsted, hvis man sætter "tændingen" til. Det kan være at jeg skal se om jeg kan finde et billigt fjernbetjenings- / timerkit, og tilslutte den uden om tændingen.

Ellers kører bilen fint i det daglige, vi var en tur til Ganløse, i alt 45 km, og måleren viste 50% efter turen. De første procent, især lige efter opladning, rækker altid længere end de sidste procent...

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post16

Vandpåfyldning

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-09-04 22:21:35

Jeg har tidligere hentet vand hos Banner batterier i Karlslunde (24 kr for 20 liter :-), og skulle nu endelig lave vandservice. Jeg målte vandet med ohm-meter: 200 kOhm / cm. Det er for lav modstand, den skal mindst være 300 kOhm / cm (= 3 micro Siemens)! Øv. Måske var det fordi jeg havde fået vandet fyldt i den dunk som jeg købte med batterivand hos Peugeot, måske er der "indgroet" snavs i dunken. Jeg besluttede i stedet at bruge det "medicinal-tekniske" vand jeg havde købt (600 kOhm / cm). Vandservice-ladningen blev igangsat med relight2010, og batteriet havde nået 100 % kl. 15. Kl. 18:45 var temperaturen 28 grader, og spændingen var begyndt at falde (175 V efter 178 V på toppen), så jeg skyllede fyldesystemet og gjorde alt klar før jeg afbrød ladningen, og gik i gang med at fylde vand i den første af de fire studser.

Det anbefales at fylde med 0,7 - 1 liter pr minut, men jeg fyldte meget langsommere, og blev derfor ikke færdig inden for de anbefalede 30 minutter. Påfyldningen gik i stå nogle gange i første studs, muligvis fordi bilen ikke stod helt vandret. De andre gik bedre. Hældte ca. en halv liter ekstra igennem hver studs (en halv liter ud af overløbet), og endte med at have påfyldt ca. 7 liter i alt. Det anbefales at lave vandservice inden der skal 10 liter på, så det er meget fornuftigt.

Næste gang jeg henter vand hos Banner Batterier tager jeg ohm-meteret med... og de to tomme dunke der var "medicin-teknikvand" i.

Nu skal bilen så lige køres lidt forsigtigt, og batterierne ikke lades helt ned, inden næste fuld-ladning.

  • Comments(3)//elbil.spjeldager.dk/#post15

Nye kul

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-08-28 21:13:47

Onsdag og torsdag udviklede bilen over ret kort distance store problemer med "rykken", svingende eco-meter nål, og manglende forbindelse mellem speeder og motor. Det sidste er ret ubehageligt, en bil skal jo ligesom flytte sig, når man træder på speederen, efter at være kørt ud i et kryds! Heldigvis kom forbindelsen hver gang tilbage efter kort tid (når bilen kom ned i lav fart / sluppet speeder), så jeg kunne køre videre. Den manglende forbindelse gælder både ved acceleration, og ved regenerering, så der skulle også bremses mere end normalt (regenerering bremser normalt bilen ganske effektivt, så det er ellers sjældent bremserne aktiveres).

I dag (ved 45610 km) skiftede jeg til de nye motorkul, for at se om det ville fjerne fejlen. Jeg sørgede under udskiftningen også for at rense motoren indvendigt med trykluft. Det ser desværre ud til at det lækkende reduktionsgear lækker olie ind i motoren, der var ikke kun kulstøv. Det virker som om bilen igen kører normalt efter operationen (så vidt jeg kan bedømme - jeg kører den meget forsigtigt, dvs. kun i den lave del af "det grønne" område på eco-meteret de første 100 km med de nye kul). Efter udskiftningen drejede jeg først hjulene nogle omgang med håndkraft, og derpå "kørte" jeg bilen 5 km med 30 km/t, med hjulene hævet over jorden. Derefter kørte jeg batteriet fra 60% til 4%, med meget forsigtig speederfod. Dette for at slibe kullene til mod kommutatoren (eller hvad nu de roterende kontakter på leje-akslen hedder). Jeg sleb ikke kanterne på kullene, eller kommutatoren med sandpapir (det anbefales af nogle på elbilforum.no).

De gamle kul virkede fortsat ikke som om de behøvede at blive udskiftet endnu, så jeg har gemt dem til genbrug ved en senere lejlighed.

Det olie der lækker ind i elmotoren kan medføre dyre følgefejl, så nu må jeg se at få skaffet den manglende sikringsholder og lånt en værstedslift så snart som muligt, så jeg kan få skiftet de tre pakningsringe jeg har købt.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post13

Bøvl

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-07-14 18:31:35

Jeg kørte bilens forende på ramper, for at kunne komme til under den. Planen var at pille motor og reduktionsgear ud, så jeg kunne skifte de tre tætningsringe. Den lækker olie fra gearet. For at kunne komme til, anbefales det først at tage kassen med 6 batterier ud (den sidder foran motoren). Det gik dog galt allerede da jeg forsøgte at afmontere kablet fra sikringsholderen. Den ene skrue var rustet fast, og jeg ødelagde den med en for lille torx-bit først. Så nu skal den bores ud, og det gør jeg ikke før jeg har en ny sikringsholder. Jeg fandt også ud af (ved at læse værkstedsmanualen) at man er nødt til at løsne hjulophængene for at pille motoren ud, og så går det jo ikke at den står på ramper!

Jeg fik i stedet inspiceret kullene (der er 5-6 mm tilbage, jeg troede de var færdige, fordi bilen "rykker i det" under fuld "gas", men det er de ikke. Jeg har desuden fundet ud af at bilen slet ikke kan tåle at køre med fuld gas, så det gør jeg ikke mere!

Jeg fik skiftet olien i reduktionsgearet, så må jeg bare skifte olie igen, når jeg en gang får skifter tætningsringene.

Bilen er kørende igen.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post12

Motorkul

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-05-18 22:20:03

Kullene skal skiftes når de er slidt ned. Det viser sig ved at bilen "rykker" under accelleration (og måske når man "lade-bremser"). Jeg har fundet ud af at der findes to typer kul: Med skrå ende og med lige ende. Det koster ca. 1000 kr. for et nyt sæt (med fire), så i dag løftede jeg forenden op på bukke, hev hovedsikringen ud, og skruede dækpladen under motoren af. Min har kul med skrå ende.

Opdatering: Kullene kom i posten i går, og da jeg sendte en email til Evan Tuer om hvor instruktionerne ang. udskiftning var, fik jeg dem i en email to minutter senere :-)

Må snarest finde tid til at løfte forenden op på bukke, så jeg kan skifte kullene.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post8

Vandpåfyldning og hvad dertil hører

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-05-13 22:26:37

Bilens computer holder styr på hvor mange topladninger der udføres, og sørger for at tænde vandpåfyldningslampen. Det er så meningen at man skal køre til et Peugeot-værksted, der via OBD-stikket sætter bilens computer til at udføre et særligt ladeprogram, før der fyldes vand på batterierne. Det destillerede vand påfyldes på 4 studser (en af gangen), med højst 0,7 liter per minut. Når det begynder at dryppe under bilen, er den pågældende gruppe batterier "fyldt".

Peugeot-værkstedet vil selvfølgelig have penge for det, og med 3-4.000 km imellem hver gang lampen tænder, er der nok bedre økonomi i at kunne gøre det selv. Det skulle efter sigende også være bedre for batterierne at få fyldt vand på oftere end lampen tænder, nogen mener at "lav vandstand" er en udbredt årsag til at batterierne ødelægges. Og det er jo nemmere hvis man kan gøre det selv.

Der er flere der sælger "hjemmebryggede" OBD-apparater der fungerer med PSA elbilerne: EV-lite (http://www.tuer.co.uk/evlite.htm) og ReLlight2010 (http://www.becker-elektronik.net/produkte/relight2010-english), så jeg overvejer at købe en af dem.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post6