Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Batteri overvågning

TeknikPosted by Henrik Scheel 2013-04-07 21:07:23
58.499 km

I dag kørte jeg bilen til PC's værksted nær Tølløse. Robometeret pippede allerede omkring 90 % restkapacitet ved 100 ampere. Da jeg nåede frem var der 48 % restkapacitet.

Robometeret indikerer at det er i de to kasser foran der er svagheder i forhold til den bageste kasse, spændingen pr. blok bliver mere end 0,05 Volt lavere for end bag, når der trækkes meget strøm.

Jeg skilte det nødvendige ad for at kunne åbne 3'er kassen for første gang. Originale blokke fra 13 jul 1999. Med oliefingre på siden af blokkene - de har vist været taget ud før. Med batteritesteren kunne jeg afgøre at spændingen efter 10 sekunders testbelastning faldt fra 6,4 Volt til 5,9 Volt. Det er lidt lavt i forhold til at der skulle være 48% restkapacitet, de burde kunne holde 6 Volt. Det var det samme for alle 3 blokke, så der var ikke en bestemt synder at udpege (og udskifte).

Jeg samlede det hele igen, spiste frokost, samlede værktøjet og nussede lidt om bilen mens den ladede en time, og kørte hjemad da kapacitetsmåleren viste 70%.

Fandt heldigvis en hestetrailer der kørte 80 som jeg kunne tailgate på motorvejen hjemad, det mindsker luftmodstanden.

Hentede senere min datter hos en veninde, så bilen endte med 6% restkapacitet efter ca. 90 km's kørsel.

Jeg funderer lidt over om det kan være den tidligere ejer der har påfyldt batterivand uden først at køre den særlige vedligeholdelsesladning, der hæver elektrolytniveauet. Hvis batterivand påfyldes uden vedligeholdelsesladning først, så kan elektrolytten senere "løbe over", og dermed fortyndes ved efterfølgende vandpåfyldninger.

3'er kassen var den der tog mest vand pr. blok ved seneste vandpåfyldning.

Det kan bare ikke passe, når rækkevidden er som den skal være, for alle batterierne.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post55

Batteriovervågning installeret

TeknikPosted by Henrik Scheel 2013-03-12 18:09:23
58.101 km

I forgårs installerede jeg robometer i bilen. Robometer er et system der kontinuerligt måler spænding på 11'er-kassen, spænding på 6'er+3'er kassen, strøm ind/ud af batteriet samt temperatur i 3'er batterikassen.

Hvis spændingen pr. celle i de to dele af batteriet afviger mere end 0,05 Volt, giver den et lille advarende pip for hver måling. Der måles ca. en gang i sekundet. Hvis spændingen afviger mere end 0,1 Volt pr. celle giver den vedvarende hyletone.

Erfaringen med kørsel (indtil videre kun 44 km fra 100%) viser at ved gentagne lange strækninger med forbrug på over 100 Ampere, begynder den at pippe (ved omkring 60% kapacitet). Så er det bare et løfte speederen lidt, så holder den straks op.

Det virker som om pipperiet blive mere udbredt ved lavere rest-kapacitet. Det er fint nok, så bliver føreren mindet om at når restkapaciteten er lav og bilen er sløvere end den plejer, skal der trædes mindre på speederen, ikke mere! Dette for at beskytte de svageste celler i batterierne.

Så må vi se om det vil ændre vores køre/lade-mønster, så vi ikke kører batterierne så langt ned mere.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post52

Motoren er skiftet ud

TeknikPosted by Henrik Scheel 2012-01-23 23:37:28
51.398 km.

Motoren er skiftet ud med en brugt (fra JCBX på elbilforum.no). Det er den gamle model med lige kul. Bilen har kørt en uges tid med denne motor, og den fungerer tilsyneladende udmærket. Motoren "hviner" lidt mere end den oprindelige.

Jeg har aftalt med "hens" fra elbilforum at han kigger på om ankeret fra den oprindelige motor kan renoveres, mens vi er på skiferie i Sverige. Vi passerer alligevel igennem Oslo hvor han bor, på vejen op og hjem.

Jeg har monteret et stik med forbindelse til driftbatteriet (120 Volt) under motorhjelmen. Jeg vil tilslutte en CTEK lader der kan holde 12 V batteriet i god form. Jeg vil ikke risikere at DC-DC'en brænder af igen!

Jeg har desuden isoleret Webastoens varmtvandsbeholder med et gammelt liggeunderlag. Det lader til at virke godt, der kommer hurtigere varme på, og der er stadig til lidt lun luft efter en times parkering.

Foran køleren til batteri / elektronikboks-kredsen har jeg anbragt noget bølgepap med lidt huller, idet kølingen er alt for effektiv (batterierne fungerer bedre når de er varmet lidt op).

Computeren har fejlkoderne:

E0: Permanent isolationsfejl

M3: Motor temperaturføler: Kortslutning til plus eller afbrudt

Q0: Sporadisk isolationsfejl

Q4: Kølemiddel temperaturføler: Kortslutning til plus eller afbrudt

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post44

Motoren brændt igen

TeknikPosted by Henrik Scheel 2011-12-30 23:42:23

51.318 km: Kommutatoren bliver stadig brændt de fire steder :-(

Enten er der højdekast på kommutatoren, eller også er der en kortslutning.

Jeg leder efter en brugt motor jeg kan køre med, imens jeg renoverer den nuværende.

elbilforum.no er fantastisk til at få kontakt til dem der har det der mangler :-)

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post43

Vacuumkontakten justeret

TeknikPosted by Henrik Scheel 2011-12-18 18:19:25

51.103 km

Bilen blev godkendt ved syn d. 12/12, den skulle bare have skiftet de fire blinklyspærer foran til orange pærer. 'Malingen' var skallet af på dem der sad i.


Fik i dag justeret vacuumkontakten, så vacuum-pumpen stopper igen. Under plastichætten sidder en justerskrue. Den har umbraco i et eller andet tomme-mål imellem 5,5 og 6 mm, men en torx 40 kunne fint få fat. Pumpen kunne stoppe igen, da justerskruen var kommet ca. en halv omgang ud.


Bilen køres fortsat kun i 'det grønne', dvs. op til 11-12 kW effekt. Motoren kører og lyder stadig godt, har endnu ikke kigget på hvordan kommutator og kul ser ud.


  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post42

Fejlkode Q4 er væk

TeknikPosted by Henrik Scheel 2010-08-28 21:27:04
Den Q4 fejlkode der har været der ved tidligere aflæsninger med Relight'en, var væk i dag. Bilen havde 122 Volt på batteriet ved 4 % restladning. Batterivandets temperatur var 21 grader, og bilen havde netop kørt 41 km med meget forsigtig speederfod.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post14

Relight2010

TeknikPosted by Henrik Scheel 2010-06-08 22:47:42

Relight'en er kommet, og fungerer som beskrevet. Jeg har resat vand-påfyldningslampen og overladnings-amperetimetælleren, samt fejlkoderne (E5 E6 og Q4). Q4 blev dog hængende, men det lader til at den kan vise batteri-temperaturen alligevel.

Jeg har igangsat vandpåfyldningsladeprogrammet, så senest i morgen tidlig skulle den være klar til at få vand på batterierne.

Opdatering: Da jeg hældte "akku vandet" fra dunken op, kunne jeg direkte se partikler i vandet! En måling af modstanden viser at den er væsentligt lavere end for postevand fra hanen. Så det vand har jeg ikke fyldt på batterierne. Jeg bestiller destilleret vand i stedet.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post10

Hvornår lade?

TeknikPosted by Henrik Scheel 2010-05-02 23:14:34
Bilen har NiCd batterier. Det er dem med "memory effect", som kan blive ude af stand til at udnytte hele deres kapacitet, hvis ikke de lades ordentligt af. Bilen skal derfor helst kun lades når den er under 20 %, og meget gerne køres helt i bund ind imellem. Den kan stadig køre under 0%, det går bare langsomt.

Edit: Det er nok en bedre ide at undlade at køre batterierne for langt ned - for at undgå polvending.

  • Comments(1)//elbil.spjeldager.dk/#post3