Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Verdens største elbil Rally

DagbogPosted by Henrik Scheel 2013-06-03 12:57:57
59.866 km.

Bilen og jeg deltog i weekenden d. 1.-2. juni i verdens største elbil rally: 'Øresund Electric Car Rally', med 60 deltagende biler (nr 46): http://www.oecr.org/resultat-2013/. Resultat i konkurrencen: Nr. 48.

Min co-driver meldte afbud lørdag morgen ved 9-tiden hvor første bil skulle starte kl. 10:30, så jeg shanghajede en tilfældig interesseret der var ude at kigge på bilerne på Christansborg slotsplads (Mogens Wulff). Han overtalte sin hustru til at tage toget til Helsingør, og navigerede så på bedste vis for mig, på den skønne rute op igennem Nordsjælland til Helsingør, hvor vi undervejs skulle finde svarene på 6 kontrolspørgsmål. Hele lørdagen drejede sig om økonomikørsel, så det gjaldt om at køre så energiøkonomisk som muligt.

Efter lidt kaffe og kage med de andre deltagere sagde jeg farvel til Mogens, og tog færgen til Helsingborg for at køre til Stadstorget for præsentation og fremvisning af alle bilerne.

Ved 16-tiden flyttede vi bilerne til Hamntorget, hvor hver bil blev tilsluttet overvåget opladning med præcisionsmålere fra Siemens, så energikonkurrencen kunne afgøres så præcist som muligt. Da havde bilen kørt 85 km siden starten i København, på en dejlig varm dag hvor vinduerne ind imellem var rullet ned. Der var 7% rest-kapacitet på batteriet.

Ved aftenens middag og fest annoncerede jeg for de ca. 150 festdeltager at jeg ikke havde en co-driver til om søndagen, så de svenske deltagere og arrangører ringede rundt til venner og bekendte. Heldigvis var der en der meldte sig frivilligt, som oven i købet fik en sort-hvid kopi af kortene om aftenen. Efter festen tegnede jeg den bedste rute ind på kortene med en marker.

Søndag morgen ved bilen kunne jeg hilse på min ny co-driver Tove Elmèr, som på glimrende vis bevarede overblikket over road-book kortene, på turen fra Helsingborg til Landskrona først, derefter videre til Malmø. Dagens tur skulle køres med en fart på 40 km/t (strafpoint ved afvigelse), og der skulle findes kontrolbogstaver langs ruten.

I Citadellet i Landskrona var der nogle præcisionsøvelser der kunne give lidt ekstra point, og en bolle og lidt kage.

Jeg havde vist ikke valgt den helt rigtige rute, i hvert fald så vi slet ikke alle de kontrolbogstaver der skulle være på vejensmiley. Muligvis en fejldisposition at fastlægge ruten sent om natten efter en fest med vin og øl.

Vi for lidt vild ved en omkørsel, og kom noget sent til mål ved Turning Torso i Malmø, med kun 2 % rest-kapacitet på batteriet. Havde i alt kørt 88,8 km siden start, med varme på hele vejen, da det var en ret kølig og blæsende dag. Bilen blev sat til at lade med det samme.

God stemning og mange udstillere og tilskuere på pladsen indtil præmieoverrækkelsen ved 15:30 tiden, og så endelig noget at spise og drikke!

Med 60 km hjem over Øresundsbroen i modvind skulle min bil lades næsten til 100% for at kunne køre de 60 km hjem, så jeg hang lidt ud, og talte lidt med føreren af den danske Mercedes el-kassevogn der også trængte til noget mere strøm. Ved 18-tiden blev vi sendt hjemad, da 'ladeinfrastrukturen' skulle pakkes væk igen.

De 92% kapacitet regnede jeg for at være rigeligt til hjemturen, men jeg kunne kun holde 60 km/t ved 100 Ampere op ad Øresundsbroen, så jeg var nødt til at køre meget forsigtig hjem. Blev overhalet af folk med trailere på de flade stykker... Da jeg nåede hjem var rest-kapaciteten på 0%, efter ialt 66 km.

I alt (lør-søn) ca. 240 km tilbagelagt, og et kanon-arrangement. Jeg vil klart køre TSD-rally igen, det er spændende, svært og sjovt!

  • Comments(2)//elbil.spjeldager.dk/#post57