Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Vandpåfyldning og hvad dertil hører

VedligeholdelsePosted by Henrik Scheel 2010-05-13 22:26:37

Bilens computer holder styr på hvor mange topladninger der udføres, og sørger for at tænde vandpåfyldningslampen. Det er så meningen at man skal køre til et Peugeot-værksted, der via OBD-stikket sætter bilens computer til at udføre et særligt ladeprogram, før der fyldes vand på batterierne. Det destillerede vand påfyldes på 4 studser (en af gangen), med højst 0,7 liter per minut. Når det begynder at dryppe under bilen, er den pågældende gruppe batterier "fyldt".

Peugeot-værkstedet vil selvfølgelig have penge for det, og med 3-4.000 km imellem hver gang lampen tænder, er der nok bedre økonomi i at kunne gøre det selv. Det skulle efter sigende også være bedre for batterierne at få fyldt vand på oftere end lampen tænder, nogen mener at "lav vandstand" er en udbredt årsag til at batterierne ødelægges. Og det er jo nemmere hvis man kan gøre det selv.

Der er flere der sælger "hjemmebryggede" OBD-apparater der fungerer med PSA elbilerne: EV-lite (http://www.tuer.co.uk/evlite.htm) og ReLlight2010 (http://www.becker-elektronik.net/produkte/relight2010-english), så jeg overvejer at købe en af dem.

  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post6