Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Siden sidst

DagbogPosted by Henrik Scheel 2014-06-18 23:01:01
63.007 km.
Jeg har ikke fået opdateret bloggen længe, så der er en del at berette!

Robometeret gav mere og mere mærkelige målinger, så jeg frakoblede det helt. Det var dog tydeligt at der var en svag celle, så bilen blev skånet mest muligt, og har ikke kørt ret meget. Forsøgte også at rense sulfateringen hvor batterikøleslangerne sidder på rørene under bilen.

I december skiftede jeg bremseskiver og synede bilen. Skiverne ruster altid, fordi motorbremsen (regen) klarer det hele. Tesla kalder det "one pedal driving" :-)

Bilen fik vandservice, og det gamle problem med den fladtrykte slange i 11'er kassener tilbage, så jeg fik bestilt en alternativ løsning hjem fra Norge: en slange der kan monteres på en måde så den ikke trykkes flad mod kassen.

Jeg kørte forhjulene på ramper, og skiftede den midterste robometer sikringsmodstand, skruen ind i ledningen under bilen var rustet væk, og knækkede, så jeg skiftede til en ny. Skiftede også modstand, og strammede skruen på plus-føleren. Så viste robometeret stabilt at der var en celle i 11'er-kassen der er død. Kontrolmåling af kasserne viste det samme.

Jeg fik langt om længe monteret robometeret med et par skruer, så det kan aflæses med begge hænder på rattet.

Peter "PC" havde igen "recyclede" NiCd batterier på lager, så jeg aftalte en dag hvor jeg kunne komme og skifte det defekte batteri. Det gik planmæssigt, efter at have fundet det defekte kunne et udskiftningsbatteri sættes til at lade 3 timer med 10 Ampere, og var så klar til montering (idet rest-kapaciteten var ca. 31 % da jeg nåede frem).

Den klemte slange blev også udskiftet, 11'er kassen monteret, og bilen sat til PC's lynlader, imens jeg pakkede alt mit værktøj ind i bilen igen.

Robometeret kom kun med enkelte små-pip, både under ladning, og på turen hjem. Har siden kørt bilen til arbejde og hjem, robometeret pipper kun når speederen kommer for langt ned, så batterierne overbelastes. Operationen lykkedes, bilen er bedre end nogensinde. Den lækker heller ikke kølervæske mere :-)

Jeg planlægger en samlet kørelængde på 80 km i morgen, så må vi se hvordan den klarer det.



  • Comments(0)//elbil.spjeldager.dk/#post60