Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Lyde

KørselPosted by Henrik Scheel 2010-05-06 21:04:27

Bilen er ikke lydløs. Når man drejer tændingsnøglen starter vacuum-pumpen (kraft til bremseforstærker og servostyring). Når man "starter" med tændingsnøglen kommer der et "klonk" fra motorens hovedrelæ, og motor-blæseren går i gang. Når man træder på speederen og bilen begynder at køre, kommer der noget "elektronisk støj", lidt a la det man kan høre i elektriske tog. Under ladning kører vandpumpen der køler batterier og elektronik, og vandkølerens blæser går i gang når kølevandet er blevet varmt (det er vist kun under top-ladning).

I starten er det svært at finde ud af om man accelererer, men der er forskel på lyden alt efter hvor meget motoren trækker, så den lyd er jeg ved at lære at bruge til at finde det rette punkt at holde speederen, når jeg bare vil "trille" (der hvor man kobler ud i en benzin-bil, for at trille frem mod rødt lys f. eks.).

Når speederen slippes er der kraftig motorbremsning, motoren fungerer som generator, og lader batterierne. Bremsningen bliver mindre, desto langsommere bilen ruller. I årgang 1999 som jeg har tænder den ikke bremselyset når man motorbremser, det gør den på nyere modeller af samme bil.

Man er nødt til at holde godt øje med fodgængere og cyklister, de ser sig ofte ikke for når de skal krydse vejen, men lytter efter biler bagfra. Og så siger denne her ikke nok til at advare dem. Jeg har overvejet at sætte "kunstig motorlyd" i, som kan sige lidt imellem 2-50 km/t. Og jeg parkerer baglæns, så jeg har godt udsyn når jeg ruller frem!

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.