Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Fjernbetjent varme, mm

DagbogPosted by Henrik Scheel 2012-10-07 15:56:05
56.457 km.

Bilen har ladet og kørt fint, den bruges næsten hver dag for tiden. Minimum-distancen for min pendler-tur til arbejde og hjem ligger for tiden på 70 km, så jeg forventer at være nødt til at køre fossil-bil, når det bliver koldere, og batterikapaciteten ikke er til så lang rækkevidde. Der har været ca. 7-18 % tilbage på måleren efter 70 km ved 10 grader.

I dag kontrollerede jeg kul og kommutator, det ser fint ud, ingen brændte områder, og masser af kul tilbage.

For at opnå længst mulig rækkevidde satte jeg dæktrykket op til 3.0 bar igen (det var faldet til 2.6 bar på alle 4 hjul). Desuden motionerede jeg forbremserne og smurte bakkernes glide-flade med kobberfedt. Bremserne er meget udsat for snavs, og når bremsebakkerne "gror fast" har de tendens til at hænge ret meget. Det må jo koste noget energi, når bilen ikke kan trille.

Så ville jeg se om jeg kunne finde en måde at flytte Webastoens strømforsyning, så den kan startes af den GSM-modtager jeg har monteret tidligere. Jeg målte på den, og opdagede til min overraskelse at den har 12 Volt hele tiden. Jeg troede at grunden til at den ikke gik i gang var fordi den blev strømforsynet fra et tændingsstyret relæ, men det var altså ikke tilfældet. Så målte jeg på styre-ledningen, og der kommer fint spænding når jeg ringer til bilen. Så prøvede jeg at sætte stikkene i igen, og så gik webastoen i gang!

Jeg slukkede relæet, og ventede til den var stoppet, så prøvede jeg at ringe til bilen: Varmen tændte igen :-) Webastoen fik skiftet styrekortet tidligere på året, det kan være det er derfor det fungerer nu.

Super cool, nu kan jeg komme ud til en forvarmet bil hver morgen :-)

  • Comments(1)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Henrik Scheel 2013-02-13 21:02:44

3 uger senere kunne bilen så ikke mere pga. defekt batteri, se næste dagbogsindlæg.