Min gamle elbil

Min gamle elbil

Om elbil bloggen

Her skriver jeg elbilens "dagbog", og mine tanker omkring brug, vedligeholdelse, opladning osv.

Batteridefekt!

DagbogPosted by Henrik Scheel 2013-02-13 21:01:17

57.866 km

Bilen pendlede dagligt til arbejde i Hillerød, 70 km om dagen. Kapacitetsmåleren nåede hver dag ned omkring 5-15% rest-kapacitet, selv i de kolde perioder med frost og sne. Det er skønt at kunne fjernstarte varmen med telefonen, så ruderne er tøet op når man kommer ud til bilen smiley

I slutningen af oktober begyndte bilen at virke endnu mere sløv end den normalt er, og laderen fortsatte ladningen længere tid end normalt om morgenen. Og d. 31/10 tændte ladelampen så kort efter jeg var begyndt på turen hjem fra arbejde, dvs. ved omkring 60 % restkapacitet! Bilen kørte derefter meget sløvt hjem, men nåede dog hele vejen hjem.

Øv øv øv - batterier er dyre og besværlige at udskifte, og det var ikke til at vide hvor mange der var defekte smiley. Vi har behov for to kørende biler, og da det ikke virkede som om der var en nem udvej til at få elbilen ud at køre igen, der er jo ingen værksteder der til en rimelig pris kan fejlsøge og reparere disse gamle PSA elbiler i Danmark. Så vi købte en fabriksny C1 benzinbil i stedet...

Elbilen fungerer sådan at ladelampen tænder når spændingen på hovedbatteriet er under en vis grænse, og derefter beskytter computeren batteriet ved at begrænse strømtrækket til motoren. Det sker normalt først når batteriet er ved at have afladet 70-110 Ah, men hvis der er en eller flere defekte celler der polvender i batteriet, så falder spændingen.

For at forberede salg af bilen; reparation af bilen; eller indkøb af erstatnings-NiCd batterier når vi alligevel skulle gennem Oslo under vinterferien, aftalte jeg med PC på elbilforum.no at jeg ville køre til hans værksted nær Tølløse for at tage batterikasserne ned og undersøge batterierne der.

Jeg ladede bilen, og gav mig afsted på den 40 km lange tur ad de små veje. Desværre tændte ladelampen ved 83 % så farten gik ned, og da jeg havde kørt 34 km lukkede computeren helt af for motoren. Så resten af turen foregik på et fejeblad smiley

Jeg havde på forhånd målt spændingen på hver af batterikasserne aftenen før, og målte dem igen nu: Den bageste batterikasse med 11 blokke (a 5 celler) viste ved begge målinger en signifikant lavere spænding pr. celle end de to andre batterikasser. Så da bilen var kommet på liften tog jeg 11er kassen ned, åbnede den, pillede alle kølevæskeslangerne af og målte hvert enkelt batteri igennem. De fleste lå omkring 6,5 Volt, men der var et batteri der var under 5 Volt. Jeg afmonterede det, og tog det op af kassen, og kunne se på den ene endegavl at batteriet øjensynligt havde været meget varmt: Der var kommet smeltet metal ud af siden! Om det er Cadmium eller Nikkel skal jeg ikke kunne sige, men den blok dur i hvert fald ikke mere!

PC var i mellemtiden kommet hjem fra arbejde, og viste mig hvor batteritesteren var.

De andre batterier i 11er-kassen testede ok. Vi tog sammen 6er kassen foran ned og åbnede den: Batterierne her testede også ok, så vi samlede og monterede den igen. De sidste 3 batterier kan testes oppefra, uden lift, og det var dem der havde den højeste gennemsnitlige celle-spænding, så dem sprang vi over i denne omgang.

PC fandt et godt batteri af den rette orientering frem, som han tidligere havde købt. Det var produceret i 2000 og var det tætteste han havde på mine der er produceret i 7. måned 1999. Batteriet tog godt imod ladning, så det blev sat til en lader i 5 timer, for at komme op i samme ladetilstand som min pakke. Og jeg blev så kørt til toget, så jeg kunne komme hjem og sove efter en lang dag.

Dagen efter tog jeg toget tilbage igen, monterede det ny batteri på plads i batterikassen, samlede og monterede kassen i bilen, fyldte kølervæske på, og fik så en tår hjemmebrygget øl og en hyggesnak med PC mens bilen fik en tur med hurtigladeren.

Batteriet holdt fint spændingen på hjemturen, så jeg tog motorvejen (dog ikke hurtigere end 70-80 km/t): Der var 40% kapacitet og ingen ladelampe da jeg nåede hjem, så operationen lykkedes, patienten er helbredt smiley

Nu skal jeg så have monteret det Robometer som jeg også købte af PC, så jeg kan få batteriadvarsler FØR bilen holder i vejkanten!

Det virkede som om gearkassen tabte lidt olie fra aftapningsproppen, så der skal skiftes tætningsringe og påfyldes olie, og så skal vandpumpen der tidligere har strejket udskiftes med en ny. Jeg fik et tip af PC om at købe pumpen hos en Webasto-mekaniker; Webasto-vandpumperne er børsteløse, produceret til brug i biler, og er lukket så den danske salt-tåge ikke tager livet af dem.

  • Comments(3)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Henrik Scheel 2014-01-12 22:15:17

Jeg har fundet hjælp hos elbil-entusiaster på Sjælland, og vil ellers anbefale det norske http://elbilforum.no/, hvor også danske elbil-entusiaster er med.

Send mig en email på elbil@femtocell.dk, så kan jeg hjælpe med kontakt.

Mvh Henrik Scheel

Posted by Michael Greve 2014-01-10 11:57:02

Har nøjagtigt samme problem med min saxo - bagerste batteripakke har en defekt celle - men hvor i alverden finder jeg en anden . Citroen kan ikke hjælpe , kun sælge en hel batteripakke til en million .

Posted by Michael Greve 2014-01-10 11:57:00

Har nøjagtigt samme problem med min saxo - bagerste batteripakke har en defekt celle - men hvor i alverden finder jeg en anden . Citroen kan ikke hjælpe , kun sælge en hel batteripakke til en million .